A kormányzati értékelés szerint sikerrel járt nyári program során az amerikaiak 700 ezer új kocsit vásároltak; 4500 dollárig terjedő szövetségi támogatást kaptak, amikor új, környezetkímélő autókat vettek régi, rengeteg benzint fogyasztó járműveik becserélése mellett. A kongresszus a júliusi-augusztusi program népszerűsége miatt megháromszorozta az eredetileg 1 milliárd dolláros állami autóvásárlás-támogatási programot.
A márkakereskedésektől a roncstelepekre szállított, "kivégzésre" ítélt kocsikat - köztük nagyon sok Ford Explorer és Chevy Blazer terepjárót, Chrysler Town és Country minibuszt - a szövetségi előírás szerint fél éven belül be kell zúzni.
A telepek azonban nem képesek tartani a határidőt. A Minnesota állambeli Blaine-ben működő John's Auto Parts több hektáros telepén például 4000 jármű várakozik bezúzásra, de megnövelt munkaerővel, heti 100 autó ledarálásával sem elég gyorsak.
A bezúzás előtt leengedik a kocsikban levő környezetszennyező folyadékokat, kiszerelik belőlük a még hasznosítható alkatrészeket, közöttük a váltókat, első és hátsó tengelyeket, indítókat és generátorokat. Az előírások szerint a motorokat meg kell semmisíteni.
Az Obama-kormány roncsprémium programja a bírálók szerint kudarcot vallott, egyrészt azért, mert az állami támogatás az amerikai gyártók helyett nagyrészt a külföldi vállalatokat segítette. Az adófizetők pénzéből finanszírozott programmal a kormány a detroiti gyárakat akarta feléleszteni, de az eladott autók 60 százaléka külföldi volt, az értékesített legnépszerűbb japán és koreai modellek közé csak két amerikai került be.
A bírálók azért is kudarcot emlegettek, mert az amerikai autóeladások szeptemberben 23 százalékkal visszaestek az előző hónaphoz képest; a roncsprémium program által kiváltott vásárlási láz után az amerikai autóipar a korábbi mélységbe süllyedt vissza. A bírálók igazolva látták azokat a korábbi jóslatokat, hogy az augusztusi magas eladási mutatókat azért sikerült elérni, mert a fogyasztók előbbre hozták a későbbre tervezett vásárlásokat.
MTI/Menedzsment Fórum