A Szlovákiai Fuvarozók Szövetsége (UNAS) pénteken késő este úgy döntött, hogy a pozsonyi Rozsnyói utcát eltorlaszoló több tucatnyi kamionos a hét végét is a szlovák fővárosban tölti, míg az ország más városaiban egyelőre leállították a tiltakozásokat. Pénteken délután ugyanis az ország nagyobb városaiban - Kassán, Nyitrán, Trencsénben, Besztercebányán, Eperjesen és másutt - a kamionosok tucatjai tüntettek az elektronikus útdíj mai formája ellen.
A pozsonyi Rozsnyói utca része annak a tranzit útvonalnak, amelyen keresztül az autósok a nagyszombati (Trnava) autópályáról a Brünn (Brno) felé vezető autópályára juthatnak ki. Ugyancsak a Rozsnyói utcán juthatnak ki Pozsonyból a Nagyszombatba, Trencsénbe, Zsolnára igyekvő autósok.
A fuvarozók leszögezték: nem az elektronikus útdíjat ellenzik, de annak mai formáját. Azt kifogásolják, hogy a január 1-jén bevezetett útdíj túl magas, a rendszer hibásan működik és a díjfizetés olyan utakra is kiterjed, amelyek rossz minőségűek. A közepes és kisebb teherfuvarozók azt is állítják, hogy az útdíj tönkreteheti vállalkozásukat.
A tiltakozást megszervező Szlovákiai Fuvarozók Szövetsége (UNAS) négy követelést terjesztett elő: csökkentsék az útadót és az üzemanyagok forgalmi adóját, illetve állítsák le az elektronikus útdíj beszedését addig, amíg nem készül el az érintett útszakaszok jegyzéke, s azok nem lesznek megfelelő módon megjelölve.
Miután a tiltakozás országos méreteket öltött, a kormányfő pénteken este megvitatta a helyzetet Lubomír Vázny közeledési miniszterrel, valamint a rendszert üzemeltető Sky Toll társasággal, illetve a Nemzeti Autópálya Társasággal. A találkozóról kiadott közlemény azt jelzi, hogy a kormányzat reagált a fuvarozók néhány bírálatára.
Fico azt javasolta, hogy a fuvarozók csak az általuk valóban igénybe vett útszakaszért fizessenek, s ilyen értelemben módosítsák a rendszert. Ez eddig úgy működött, hogy az autósnak az egész kijelölt szakaszért fizetnie kellett, holott a valóságban csak annak egy részét vette igénybe. Vázny szerint ezt a kiigazítást a Sky Toll január végéig elvégzi.
A miniszter a nagyfuvarozókat tömörítő CESMAD szövetségnek megígérte, hogy rövidesen lehetővé teszik az elektronikus útdíj alternatív módú fizetését is, amelyhez nem lesz szükség fedélzeti mérőműszerre. Ez különösen a külföldi kamionosoknak jelent segítséget. További ígéret, hogy csökkentik a műszer rossz beállításáért kiszabható büntetést. Ez eddig több mint 1650 euró volt. Vázny szerint ezt várhatóan 100-120 euróra csökkentik.
Szlovákiában január 1-jén vezették be az elektronikus útdíjrendszert a 3,5 tonnánál nehezebb teherkocsik számára. Az elektronikus útdíjrendszer összesen 2.400 kilométer autópályára, gyorsforgalmi útra és más, jelzett útra terjed ki.
MTI/Menedzsment Fórum