5p

A háztartások közel 40 százaléka tervez utazást a 2013-as főszezonban, 3,9 százalékponttal több, mint egy évvel korábban; a többség belföldi pihenést tervez, az úticélok közül továbbra is a Balaton a kedvenc, a második helyen Észak-Magyarország áll - hangzott el a Nemzetgazdasági Minisztérium és a Magyar Turizmus Zrt. nyári szezonnyitó sajtótájékoztatóján kedden Budapesten.

Horváth Gergely, az MT Zrt. turisztikai vezérigazgató-helyettese elmondta: a magyar lakosság főszezoni utazási terveiről készült kutatás szerint folyamatosan nő a belföldi utazások szerepe, idén az utazni készülők 71,2 százaléka tervez belföldi utazást, ezen belül 59,1 százalék csak belföldit, 28,8 százalék csak külföldit, 12,1 százalék pedig mindkettőt.

A legnépszerűbb nyári úti cél továbbra is a Balaton (21,4 százalék), a második helyen (7,9 százalék) Észak-Magyarország áll, míg Horvátország csak a harmadik helyet (5,7 százalék) foglalja el az idei főszezoni úti célok között. Horváth Gergely hangsúlyozta, örvendetes, hogy a megszerzett jövedelmeket belföldön költik el a magyarok.

A külföldi utazások legnépszerűbb úti célja Horvátország, Románia és Olaszország.

A 2013-as főszezonban a belföldi utazást tervező háztartások átlagosan mintegy 87 ezer forintot szánnak belföldi utazásra. A belföldi utazások átlagos hossza a tervek szerint 4,83 éjszaka lesz, s az utazások kétharmadában fizetős szálláshelyet terveznek igénybe venni.

A belföldi utazások leggyakrabban (60,5 százalék) említett fő motivációja az üdülés, pihenés, amit a rokonok, ismerősök meglátogatása (17,8 százalék), a gyógyfürdő-látogatás (9,3 százalék) és a wellness (7,6 százalék) követ. A két utóbbi motiváció szerepe nőtt 2012-hez képest.

Az idén 7 hosszú hétvége lesz a tavalyi 12-vel szemben, ezeket a tervek szerint több mint 12 százalék használja ki átlagosan 3,8 éjszakás utazásra, amelyeket közel 50 százalékban fizető-vendéglátó helyeken töltenek el, 76,7 százalékban belföldön.

A belföldi utazás előtti célzatos információgyűjtés leginkább a fiatal, 18-25 éves korosztályt jellemzi. A tájékozódásban az internetes forrásoknak van a legfontosabb szerepük (85,1 százalék), a második legfontosabb az ott járt személyektől kapott információ (77,6 százalék), a harmadik pedig maga a szállásadó, szolgáltató (62,7 százalék).

Az MT nyári kampányában a vízpartokra hívja fel a figyelmet, de nem kizárólag a strandolást szeretné népszerűsíteni, hiszen számtalan fesztivál, családi program közül választani lehet. Horváth Gergely hangsúlyozta, valamennyi turisztikai régióban sok fejlesztés történt az elmúlt években, mindenhol vannak attrakciók, amelyekért érdemes oda ellátogatni, arra buzdítják az utazókat, az idén is a hazai szálláshelyeket vegyék igénybe.

A belföldi utazások ösztönzésében fontos szerepe van a SZÉP-kártyának, amelynek felhasználási köre bővült - hívta fel a figyelmet Horváth Viktória, az NGM turizmusért felelős helyettes államtitkára. Elmondta: január-április közötti 13,1 milliárd forintos belföldi szállásdíj-bevételből 2,9 milliárd forintot (22 százalék) SZÉP-kártyáról költöttek, a vidéki szállodák esetében még magasabb ez az arány.

A májusi adatok szerint 21 400 munkáltató csatlakozott a programhoz, a kártyát 46 ezer elfogadóhelyen 840 ezer kártyabirtokos használja. Az év első öt hónapjában 34,045 milliárd forintot töltöttek fel a SZÉP-kártyákra, közel 2 milliárd forinttal többet, mint tavaly az első hónapban, míg a kártyákról való költés összege 5,161 milliárdról 22,638 milliárd forintra nőtt ugyanezen időszakban.

Az első öt hónapban feltöltött összeg 62,6 százaléka (21,3 milliárd forint) a vendéglátás, 22,9 százaléka (7,8 milliárd forint) a szálláshely, 14,4 százaléka (4,9 milliárd forint) pedig a szabadidő zsebbe került. A munkavállalók a korábbinál tudatosabban osztották fel a rendelkezésükre álló összeget, a szálláshely zsebre a korábbinál kevesebb, a vendéglátásra nagyobb összeget töltöttek fel - mutatott rá a helyettes államtitkár.

Eddig összesen 106,1 milliárd forint került a SZÉP-kártyákra, ebből 25,8 milliárd a szálláshely, 64,6 milliárd a vendéglátás, 15,7 milliárd a szabadidő zsebbe. Eddig 66,7 milliárd forintot költöttek el a kártyákról, vagyis ennyi már visszakerült a gazdaságba - tette hozzá.

Horváth Viktória emlékeztetett arra, hogy bővült a SZÉP-kártyák felhasználási köre. Július 1-jétől a fürdőkben és a strandokon is mindhárom zsebből lehet fizetni; ezután a szálláshelyeken igénybe vehető összes szolgáltatást (például a masszázst) ki lehet fizetni az első zsebből; a szabadidős sportrendezvények (például futóverseny) díját is ki lehet fizetni a SZÉP-kártyával.

A helyettes államtitkár kérdésekre elmondta, hogy a 2014-2020-ra szóló turizmusfejlesztési koncepció elkészült, közigazgatási és társadalmi egyeztetésre vár, utána készítik el a részstratégiákat a kiemelt területekre, majd fogadhatják el a turizmus törvényt. Horváth Viktória szerint a turisztikai kínálat közel teljes, már csak a "hiányzó téglákat" kell beilleszteni a turizmus rendszerébe. A 2014-2020-as időszakban a minőségi szolgáltatásfejlesztésre összpontosítanak, a vállalkozások versenyképességének növelése a cél. A 2014-2020. között uniós költségvetési időszakra ugyanannyi forrás áll majd rendelkezésre, mint az előző hét évben - mondta a helyettes államtitkár.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!