A Magyar Közút Kht. által megrendelt forgalomszámlálási adatok nem, vagy csak igen csekély mértékben támasztják alá azokat a vélekedéseket, amelyek szerint a főutak "matricásítása" óta a nehézgépjármű forgalom az alsóbb rendű útszakaszokra terelődött volna. A jelenség átmenetileg létezhetett ugyan, ám a helyzet azóta konszolidálódott.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium április 1-jei hatállyal módosított díjrendelete értelmében a D4-es kategóriába tartozó járművek után úthasználati díjat kell fizetni a főutak egy meghatározott részén. Az intézkedés hatásainak vizsgálatára a Magyar Közút Kht. a változások hatályba lépésével egy időben forgalomszámláláson alapuló vizsgálatot indított.
A vizsgált útszakaszok közül különleges helyzetben van a 43. számú főút Szeged és Makó közötti szakasza, ahol Románia EU csatlakozása miatt a nehézgépjárművek forgalma jelentős mértékben megnőtt. Ezt a szakaszt figyelmen kívül hagyva a vizsgált utak teherjármű forgalma 2007-ben a 2006. évivel megegyezik, áll a társaság közleményében.
A részletes elemzés szerint egyes útszakaszokon mintegy tíz százalékkal csökkent a forgalom, ugyanakkor más szakaszokon hasonló mértékben nőtt. Ez utóbbira példa a szolnoki Tisza-híd, ahol nincs fizikai lehetőség a díjas szakasz elkerülésére.
A díjas főútszakaszokkal párhuzamos mellékutak közül eddig hat helyszínre vonatkozóan állnak rendelkezésre feldolgozott forgalomszámlálásai adatok. Ezek alapján megállapítható, hogy a párhuzamos mellékutakon a nehéz forgalom eddig mintegy 2,6 százalékkal növekedett, ami megfelel a korábbi évek trendjeinek.