2p

Az A380-as óriásgépei átadásának újabb halasztását jelentette be kedden az Airbus nyugat-európai repülőgépgyártó, arra hivatkozva, hogy a 2006-ban megtervezett gyártási ritmus "nem teljesen kivitelezhető".

A cég az A380-as szuperjumbók jelenlegi legnagyobb megrendelőjét, az Emirates légitársaságot már május elején értesítette a várható halasztásról, ezt kedden közleményben erősítette meg. Kedden közölték az Airbusnál, hogy az Air France-KLM megrendelései is a halasztottak között vannak.

A közlemény szerint idén tizenkét A380-as kiszállítása várható a tervezett tizenhárom helyett, jövőre pedig huszonegy a vállalt huszonöt helyett.

"Az új terv és a szállítási ritmus növekedése 2010-re és és a későbbi évekre a következő hetekben dől el, az ügyfelekkel való tárgyalásokon" - áll az társaság közleményében, amely 2010-re már negyvenöt óriásgép kiszállítását tervezi.

Az Airbus szerint az újabb halasztás pénzügyi következményei nem kizártak, de azok csak a megrendelőkkel való tárgyalások után lesznek pontosíthatóak. A légitársaságok a legtöbb esetben ugyanis kötbért számolnak fel a kiszállítás késéséért, emiatt a gyártó tavaly veszteséges lett.

Az első A380-ast az összeszerelő üzemek felkészületlensége, nevezetesen az elektromos kábelek hamburgi összeszerelésének problémái miatt másfél éves késéssel tavaly októberben adta át a cég a Singapore Airlines-nak.

Az újabb halasztások oka továbbra is az, hogy a franciaországi és a németországi üzemeket nem sikerült még a kábelek összeszerelésére teljesen gépesíteni, így az óriásgépek egy részének kábeleit kézzel szerelik össze a munkások.

Thomas Enders, az Airbus elnöke május elején közölte, hogy a repülőgépgyártó "abszolút alábecsülte az óriásgépek fejlesztésének és gyártásának összetettségét, elsősorban Hamburgban". A franciaországi, toulouse-i üzemben jelenleg plusz kétezer német munkás dolgozik, hogy behozza a hamburgi gyár lemaradását. "Ez nem túl hatékony, és ráadásul nagyon költséges is" - ismerte el az elnök.

A Singapore Airlines-nak eddig négy A380-ast szállított az Airbus és további tizenhét gép gyártása folyamatban van. Eddig összesen tizenhat légitársaság 192 óriásgépet rendelt meg, és az átadásokra 2005 óta most negyedszer jelentett be újabb halasztást a gyártó. 

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!