3p

Összeomlik vagy magára talál a magyar gazdaság?
Tartogat még meglepetéseket Trump?
Ki profitálhat Gyurcsány Ferenc távozásából?

Online Klasszis Klub élőben Lengyel Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves politológust, közgazdászt!

2025. május 20. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Bizonytalan milyen mértékben és mikor emelheti viteldíjait a MÁV, illetve a Volán. Az új tarifákról, és az utazási kedvezmény-rendszer átalakításáról nincs döntés. Így a díjváltozás januárról februárra csúszhat - írja a Népszabadság.

A vállalhatatlan díjemelési terveket a gazdasági tárca nem is terjesztette elő. Az Index ezeket tette közzé. Eszerint a szakminisztériumban elsőként azzal próbálkoztak, hogy a kormány elvárásaival ellentétben 2007-ben nem egységesítik a helyközi közlekedés tarifáit. Ez a lépés ugyanis 60-70 százalékos díjemelést tenne szükségessé. Ami akár egyszerre, akár két évre elnyújtva is túl sok lenne.

A felhagyott tervek között volt olyan is, amely szerint az egységes díjszintet a vonatjegyek árának mintegy 45 százalékos emelésével állítanák be. A vasúton utazók számára nehezen elviselhető drágulás mellett azonban a Volán nem emelhetné tarifáit. A harmadik, leginkább utasbarát ötlet az lett volna, hogy a vasúti díjak minimális emelése mellett a Volán-tarifáit csökkentik. Ez viszont a költségvetés számára lenne költséges mulatság.

Csúszás és burjánzó kedvezmények

Az új verziót november végére ígérik. Valószínű, hogy a kormány a három felvázolt lehetőség összegyúrásából született terv értékelésére és befogadására kényszerül majd. Ami feltehetően vagy az utazóktól, vagy a költségvetésen keresztül az adófizetőktől, így mindenkitől megköveteli majd a nadrágszíj meghúzását. Ezért cserébe szerény vigasz, hogy a lassú előkészületek miatt egyre valószínűbb: a MÁV és a Volán-társaságok a januárban esedékes tarifaemeléseket csak késve, esetleg február elején hajthatják végre. Az egy hónapos halasztás árát feltehetően az év hátralévő részében, tizenegy apró részre elosztva úgyis meg kell majd fizetni.

A tarifa rendezés egyik kulcsa az utazási kedvezmények rendszerének átalakítása lehet. Az utazni szándékozók jelenleg a MÁV 38, a volánok 36 féle szociálpolitikai kedvezménye mellett szabadon válogathatnak az üzletpolitikai kedvezmények, díjmentes utazási lehetőségek között. Ami a gyakorlatban azzal jár, hogy a vasút 152 millió utasa közül évente csupán 13 millióan váltanak teljes árú jegyet. Vagyis némi túlzással: utazása tényleges árat csak annak kell megfizetnie, aki lusta megkeresni a számára kedvezményt biztosító passzust a rendelkezések erdejében.

A több tucat támogatott jegyből az előzetes hírek szerint csak néhány maradhat meg. Így a köztisztviselők, közalkalmazottak legfeljebb ötven százalékos, a diákok 75 százalékos jeggyel utazhatnak majd. A 62 és 65 év közötti nyugdíjasok kilencven százalékos jegyet válthatnak, az ingyen utazó 65 év felettiek pedig kénytelenek lesznek sorba állni a pénztáraknál a regisztrációs jegyekért - összegzi a Népszabadság.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!