3p

Egyre inkább jelen van életünkben a marketing, többek közt termék-, imázs-, város- és országmarketing, online, offline és instore formában. Persze tudjuk, a marketing manipulál, jobb esetben befolyásol, gyakran felesleges vásárlásokra késztet, nélküle azonban több hasznos információról maradnánk le, mint hinnénk, derült ki egy most bemutatott felmérésből. A magyarok többsége nem kedveli túlságosan a marketingeseket, azt azonban általában mindenki elismeri, hogy a szakmában dolgozó lányok meglehetősen attraktívak. Mfor.hu tudósítás.

Egyszerre csinos és ravasz... 

A Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) a marketing szakma megbecsültségét vizsgálta egy egyedülálló felmérés keretén belül, amely szerint elsőre leginkább semleges fogalom a marketing a magyar lakosság számára. Igaz, másodikra már felszínre bukkannak az ellenérzések.

Kozák Ákos, az MMSZ-elnöke és Simon András alelnök szerint tenni kell az ellenérzések megszűnéséért; jobb lenne, ha a szakma elismertsége legalább közelítene jelentőségéhez.

Manipulálnak a marketingesek

Egy kontroller munkakörét gyakran még a pénzügyi szegmensben dolgozó kollégáik sem tudják pontosan meghatározni, tehát ehhez képest nagyon jól áll a marketing, amit a magyar lakosság fele azért helyére tud tenni a fejében.

Először a harmincas évek elején, a fogyasztói társadalom kialakulásával párhuzamosan beszélt Erich Fromm marketing-típusú emberről, tehát a fogalom régóta jelen van elméleti szinten is, gyakorlati szinten pedig elképzelhetetlen lenne nélküle az életünk. Az összes számunkra hasznos információ, amit kapunk termékekre, árakra, akciókra vonatkozóan, a marketing "műve". Ennek ellenére az emberek többsége számára a marketing és az erkölcstelenség, manipuláció fogalma szorosan összefügg, azaz nem tartozik a legmegbecsültebb szakmák közé.

Nehezen kritizálnak a magyarok

A marketingvilág számára nem túl kedvező vélemények elemzésekor még azt is figyelembe lehet venni, hogy a magyar emberek kevésbé kritikusak, ritkán adnak rossz osztályzatot. A magyar ember nem ver palávert, inkább mosolyog, még akkor is, ha elégedetlen – mondja Kozák Ákos.

A nehezen kritizáló magyarok számára mégsem okozott gondot a marketing szakma leminősítése. Mentségükre legyen mondva, más válaszokból az is kiderült, hogy nem is tudják pontosan, mivel foglalkoznak a marketingesek: a válaszok egyharmada csak a reklámokkal azonosítja a marketingtevékenységet. Ugyanakkor pozitív eredménynek mondható, hogy a lakosság kétharmada elismeri: a marketing a piacgazdaság szerves része, jelentősége egyre nő.

A "Hol találkozik a marketinggel a hétköznapokban?" kérdésre a legtöbben a televíziót nevezték meg első helyen, harmadikként végzett a bolti megjelenés, az internet viszont furcsamód nem szerepel a felsorolásban. Kozák Ákos szerint ez leginkább annak tudható be, hogy a fogyasztók fejében az internetes megjelenés információs tartalmú szerepköre erősebb, kevésbé azonosítják azt a marketinggel. Szakemberek szerint azonban a jövőben mindenképpen kiemelt szerepe lesz az online- és az instore-marketingnek is, ezt a folyamatot a pénzügyi válság pedig valószínűleg felgyorsítja.

Legalább csinosak a csajok

Erősödő gazdasági szerepét felismerve talán könnyebb lesz a szakmának saját marketingjét sikerre vinni és elismertségét olyan szintre emelni a lakosság körében, amilyet képviselői szerint megérdemel.

Ehhez bizonyára az is segítségül szolgál majd, hogy - nem reprezentatív felmérések szerint - sokan ugyan nem tudják, mivel foglalkozik ez a szakma, de azzal tisztában vannak, hogy művelői, a "marketinges csajok" igen csinosak...

Gábor Fanni

Menedzsment Fórum  

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!