A Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) a marketing szakma megbecsültségét vizsgálta egy egyedülálló felmérés keretén belül, amely szerint elsőre leginkább semleges fogalom a marketing a magyar lakosság számára. Igaz, másodikra már felszínre bukkannak az ellenérzések.
Kozák Ákos, az MMSZ-elnöke és Simon András alelnök szerint tenni kell az ellenérzések megszűnéséért; jobb lenne, ha a szakma elismertsége legalább közelítene jelentőségéhez.
Manipulálnak a marketingesek
Egy kontroller munkakörét gyakran még a pénzügyi szegmensben dolgozó kollégáik sem tudják pontosan meghatározni, tehát ehhez képest nagyon jól áll a marketing, amit a magyar lakosság fele azért helyére tud tenni a fejében.
Először a harmincas évek elején, a fogyasztói társadalom kialakulásával párhuzamosan beszélt Erich Fromm marketing-típusú emberről, tehát a fogalom régóta jelen van elméleti szinten is, gyakorlati szinten pedig elképzelhetetlen lenne nélküle az életünk. Az összes számunkra hasznos információ, amit kapunk termékekre, árakra, akciókra vonatkozóan, a marketing "műve". Ennek ellenére az emberek többsége számára a marketing és az erkölcstelenség, manipuláció fogalma szorosan összefügg, azaz nem tartozik a legmegbecsültebb szakmák közé.
Nehezen kritizálnak a magyarok
A marketingvilág számára nem túl kedvező vélemények elemzésekor még azt is figyelembe lehet venni, hogy a magyar emberek kevésbé kritikusak, ritkán adnak rossz osztályzatot. A magyar ember nem ver palávert, inkább mosolyog, még akkor is, ha elégedetlen – mondja Kozák Ákos.
A nehezen kritizáló magyarok számára mégsem okozott gondot a marketing szakma leminősítése. Mentségükre legyen mondva, más válaszokból az is kiderült, hogy nem is tudják pontosan, mivel foglalkoznak a marketingesek: a válaszok egyharmada csak a reklámokkal azonosítja a marketingtevékenységet. Ugyanakkor pozitív eredménynek mondható, hogy a lakosság kétharmada elismeri: a marketing a piacgazdaság szerves része, jelentősége egyre nő.
A "Hol találkozik a marketinggel a hétköznapokban?" kérdésre a legtöbben a televíziót nevezték meg első helyen, harmadikként végzett a bolti megjelenés, az internet viszont furcsamód nem szerepel a felsorolásban. Kozák Ákos szerint ez leginkább annak tudható be, hogy a fogyasztók fejében az internetes megjelenés információs tartalmú szerepköre erősebb, kevésbé azonosítják azt a marketinggel. Szakemberek szerint azonban a jövőben mindenképpen kiemelt szerepe lesz az online- és az instore-marketingnek is, ezt a folyamatot a pénzügyi válság pedig valószínűleg felgyorsítja.
Legalább csinosak a csajok
Erősödő gazdasági szerepét felismerve talán könnyebb lesz a szakmának saját marketingjét sikerre vinni és elismertségét olyan szintre emelni a lakosság körében, amilyet képviselői szerint megérdemel.
Ehhez bizonyára az is segítségül szolgál majd, hogy - nem reprezentatív felmérések szerint - sokan ugyan nem tudják, mivel foglalkozik ez a szakma, de azzal tisztában vannak, hogy művelői, a "marketinges csajok" igen csinosak...
Gábor Fanni