3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Egy milliomos norvég vállalkozó és a sportkocsikat gyártó svéd Koenigsegg venné meg közösen a fizetésképtelen Saab Automobile AB autógyárat pénteki svéd és norvég sajtóhírek szerint.

Egybehangzó stockholmi és oslói jelentések szerint a Saab megvételére összeállt skandináv duó norvég tagja Bard Eker dúsgazdag ipari formatervező. A hírek szerint a felek szándéknyilatkozatot írtak alá, ezzel megtették az első lépést a Saab megszerzése felé. Az értesüléseket egyelőre nem erősítette meg az anyavállalat, a csődvédelmi eljárás alatt álló amerikai General Motors (GM) és a svéd kormány sem.

A Saab idén februárban vált fizetésképtelenné, áprilisban pedig a GM közölte, hogy már nyáron szeretné eladni a céget, amelynek felét 1990-ben szerezte meg 600 millió dollárért, tízéves vételi opcióval a másik felére. Az opciót 2000-ben váltotta be az amerikai cég. Bard Eker és a kisszériás sportkocsikat gyártó Koenigsegg Automotive AB egyébként már régóta szoros kapcsolatban állnak. A vállalkozó cége, az Eker Industrial Design SA gyakran teljesít megbízásokat az autógyárnak, amelynek éppen Eker a legnagyobb részvényese a 2005-ben megvásárolt 45 százalékos tulajdonrésszel.

A Koenigsegg tavaly összesen 20 kocsit adott el, Eker pedig ugyan vagyonos ember, de a 3500 főt foglalkoztató Saab csak az anyavállalatnak, a GM-nek 9 milliárd koronával (232 milliárd forint) tartozik, a feltételezett vásárlók és a megvételre kínált cég között tehát több nagyságrendnyi a különbség. Svédországban ezért sokan hitetlenkedve fogadták a hírt, a sajtó pedig azt találgatja, hogy ki is állhat valójában a tervezett ügylet mögött.

A Saab az utóbbi húsz évben csaknem egyfolytában veszteséges volt. A termelés folytatásához becslések szerint 7,5 milliárd koronára van szükség. A társaságnak évente 150 ezer autót kellene eladnia a gazdaságos működéshez, d ez már hosszú ideje nem sikerül neki. Tavaly világszerte 93 ezer Saab kelt el, idén az első öt hónapban ennek a felét sem sikerült megközelíteni.

A Saab csődgondnoka szerint a jövő szerda vízválasztó lesz a társaság történetében. Akkor kell nyilatkoznia a hitelezőknek - köztük a GM-nek - a csődvédelmi eljárást vezető bíróság előtt, hogy hajlandóak-e engedni a Saab tartozásából.

A kormány korábban határozottan elutasította, hogy segítséget nyújtson a bajba jutott autógyárnak. Most azonban értesülések szerint Saab-csomagot állít össze a stockholmi kabinet, benne állami kezességvállalással és az Európai Beruházási Bank (EIB) hitelével. Ez megfigyelők szerint arra utal, hogy valóban komoly kérője akadt a Saabnak.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!