Forrás: Világgazdaság
Az informatika számos területét kedvezőtlenül érinti a világszerte tapasztalható gazdasági visszaesés, az ügyfelek és üzleti partnerek kiszolgálását segítő megoldások piaca (CRM) ennek ellenére mégis stabil, a felmérések növekedésre számítanak. A Frost & Sullivan piackutató szerint az ilyen irányú fejlesztésekbe ölt összegek annak ellenére is számottevőek maradtak, hogy az utóbbi hónapokban az egész informatikai szektornak súlyos pénzügyi problémákkal kellett szembenéznie.
A CRM tulajdonképpen a cégek és ügyfeleik, illetve üzleti partnereik közötti viszony ápolását teszi minden eddiginél hatékonyabbá, így nem csoda, hogy a mai gazdasági helyzetben szerepének fontossága nem csökken. Tavaly az informatikának ez a szegmense világszerte összességében 40 százalékos forgalomnövekedést ért el, így az idén felére eső emelkedési mutató is még rendkívül stabil viszonyokra utal.
Az International Data Corporation (IDC) adatai szerint a CRM a következő öt évben átlagosan évi 26 százalékkal fog bővülni Európában. A piackutató felmérése szerint a kontinens vállalatainál telepített megoldások közül számosnál egyelőre nehéz látni a gazdasági előnyöket, de a rendszerek fejlesztésétől a cégek vezetése nagy eredményeket vár. Ez a szemlélet a szoftverforgalmazók számára azt jelenti, hogy a következő években nem kell a kereslet elapadásától tartaniuk. Mindezek alapján az IDC úgy becsüli, hogy az európai CRM éves forgalma 2005-re eléri az 50 milliárd dollárt, és a szoftverfejlesztőknek, illetve a szolgáltató cégeknek is jó lehetőségük van a növekedésre. A verseny egyre jobban éleződik, ami végső soron az ügyfelek és előfizetők számára kedvez, hiszen partnereik az egyre jobb megoldások hadrendbe állítására kényszerülnek.
A magyar informatikai szolgáltatások között mára gyakorlatilag minden olyan fajta megjelent, mely Nyugat-Európában is meghonosodott, az ott jellemző átfogó megoldások viszont inkább csak a vezető hazai nagyvállalatokra vagy a multinacionális cégek magyar leányvállalataira jellemzőek. A Bell Research és a Think Consulting által készített Magyar infokommunikációs jelentés adatai a szolgáltatások és termékek széles választékára utalnak, de egyben a fejlődés lehetőségének méreteit is jelzik. Utóbbira utal például, hogy a magyar nagyvállalatoknak közel egyharmada a piackutatók által felsorolt vállalatvezetési szoftver-hardver megoldások közül egyet sem használ.