A gazdasági növekedés lassulásának következménye, hogy a legtöbb vállalatnál még a korábbinál is szigorúbban vizsgálják a beruházások megtérülését. Egyes internetes beruházásoknál - ilyenek például a vásárlókat tájékoztató webes megoldások - igen bonyolult, vagy egyáltalán nem lehetséges a ROI elemzés.
Az InternetWeek tanulmányából kiderül, hogy az internetes költések csökkenéséről nyilatkozó cégek többsége az e-business alkalmazások fejlesztését (61 %), az ISP, ASP és egyéb az internethez kapcsolódó szolgáltatások kihelyezését (52 %), az online beszerzést (52%), illetve a mobil/vezeték nélküli eszközök és szolgáltatások alkalmazását (50%) kívánja visszafogni.
Miközben az amerikai cégek összesített IT költése a 2000-es 20 százalékkal szemben idén várhatóan csak 10 százalékkal növekszik (Meta Group), az e-business részesedése a teljes IT költésből változatlanul növekszik. A Gartner Group tanulmánya szerint ez a részesedés a tavalyi 12,7 százalékkal szemben 2001-ben 30 százalék, míg 2005-ben 50 százalék lesz.
Növekvő e-business befektetések
Az InternetWeek az év elején 250 az IT és az e-business terültén dolgozó vezetőt kérdezett meg tervezett arról, mekkora összeget szándékoznak a közeljövőben az internetes üzletre költeni. A válaszadók 77 százaléka válaszolt úgy, hogy 2001-ben ez az összeg növekedni fog, a növekedés mértékét átlagosan 40 százalékban jelölték meg. Csupán a megkérdezettek 4 százaléka számít arra, hogy cége internetes költése az idén csökkenni fog, míg 19 százalékuk stagnálásra számít.