2p

A nemzetközi tőzsdék hosszú betegeskedés után kezdenek magukhoz térni. Az elmúlt időszak azonban megtizedelte azon cégeket, amelyek nem tudtak új szemlélettel közelíteni a vállalati növekedés témájához. Az alábbiakban ezt a kérdéskört járjuk körül.

A Swatch-órák története azt bizonyítja, hogy az ötletek ereje mindig nagyobb, mint az úgynevezett érett iparágak vagy vállalatok közömbössége. Amikor Nikolas Hayek 1982-ben a svájci óraipari konzorcium elnöki székét elfoglalta elhatározta, hogy megváltoztatja a sokak által visszafordíthatatlannak tartott hanyatlási trendet.

Új stratégiájának tényezői sorában elsőként olyan új termelési rendszert vezetett be, amelynek személyi költségei igen alacsonyak voltak. Ennek az volt az oka, hogy a svájci óraipari vállalatok versenytársai részben japán cégek voltak, olcsó termékekkel, amelyeket a Japánra jellemző alacsony munkabérekkel termeltek. A versenyképesség érdekében tehát csökkenteni kellett a svájci óragyártás élőmunkaköltségeit.

Második stratégiai tényezőként a svájci órák kiválló minőségi, tervezési és elegancia-imázsát erősítette, és ezt kívánta szembeállítani az ázsiai olcsóbb termékek piacképéval.

Harmadik stratégiai tényező volt az, hogy az órákat vonzó tömegtermékekké terveztette át. Új marketingszemlélettel sikerül a fogyasztókban a svájci óráknak olyan imázsát megteremteni, amelyek különböző változatai alkalmasak arra, hogy különböző körülmények között viselják őket. Így óragyüjteményeket vezetett be, amivel divatot is teremtett.

A Swatch-órák nemcsak megállították a svájci óraipar hanyatlását, de a termelési mód és a marketingmódszerek megváltoztatásának bizonyítékaivá váltak és áhított gyüjteménydarabokká is lettek. Az elmúlt 15 évben a fejlődés jelentős volt.

A Swatch növekedése nem elszigetelt eset a nem növekvő iparágakban. Hasonlóképpen járt a Dell a PC-kkel, a Merrill Lynch a befektetési bankok között, a Nucor az acéliparban vagy a Toyota az autóiparban. Mindezek élő példái az olyan növekvő vállalatoknak, amelyek egyébként csak csekély fejlődést biztosító iparágakban működnek.

A cikk folytatása

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!