2p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A nemzetközi tőzsdék hosszú betegeskedés után kezdenek magukhoz térni. Az elmúlt időszak azonban megtizedelte azon cégeket, amelyek nem tudtak új szemlélettel közelíteni a vállalati növekedés témájához. Az alábbiakban ezt a kérdéskört járjuk körül.

A Swatch-órák története azt bizonyítja, hogy az ötletek ereje mindig nagyobb, mint az úgynevezett érett iparágak vagy vállalatok közömbössége. Amikor Nikolas Hayek 1982-ben a svájci óraipari konzorcium elnöki székét elfoglalta elhatározta, hogy megváltoztatja a sokak által visszafordíthatatlannak tartott hanyatlási trendet.

Új stratégiájának tényezői sorában elsőként olyan új termelési rendszert vezetett be, amelynek személyi költségei igen alacsonyak voltak. Ennek az volt az oka, hogy a svájci óraipari vállalatok versenytársai részben japán cégek voltak, olcsó termékekkel, amelyeket a Japánra jellemző alacsony munkabérekkel termeltek. A versenyképesség érdekében tehát csökkenteni kellett a svájci óragyártás élőmunkaköltségeit.

Második stratégiai tényezőként a svájci órák kiválló minőségi, tervezési és elegancia-imázsát erősítette, és ezt kívánta szembeállítani az ázsiai olcsóbb termékek piacképéval.

Harmadik stratégiai tényező volt az, hogy az órákat vonzó tömegtermékekké terveztette át. Új marketingszemlélettel sikerül a fogyasztókban a svájci óráknak olyan imázsát megteremteni, amelyek különböző változatai alkalmasak arra, hogy különböző körülmények között viselják őket. Így óragyüjteményeket vezetett be, amivel divatot is teremtett.

A Swatch-órák nemcsak megállították a svájci óraipar hanyatlását, de a termelési mód és a marketingmódszerek megváltoztatásának bizonyítékaivá váltak és áhított gyüjteménydarabokká is lettek. Az elmúlt 15 évben a fejlődés jelentős volt.

A Swatch növekedése nem elszigetelt eset a nem növekvő iparágakban. Hasonlóképpen járt a Dell a PC-kkel, a Merrill Lynch a befektetési bankok között, a Nucor az acéliparban vagy a Toyota az autóiparban. Mindezek élő példái az olyan növekvő vállalatoknak, amelyek egyébként csak csekély fejlődést biztosító iparágakban működnek.

A cikk folytatása

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!