A Merck vagy a Telefonica példája azt igazolja, hogy a vállalatfelvásárlások helyes növekedési stratégiának bizonyultak, iparágukban e vállalatok vezető helyet foglalnak el. Természetesen az elért sikerek nem garantálják a tartós sikert, és ma ezeknek a vállalatoknak újabb kihívásokkal kell szembenézniük és megtalálniuk a sikeres válaszokat.
Végkövetkeztetések
Sok évi karcsúsítás, átszervezés után az 1990-es években a vállalatok újra felfedezték a növekedés varázsát. Noha a világgazdaság növekedése lelassult, a vállalati vezetők és a kutatók egyaránt fontosnak tartották annak felfedezését, hogy a vállalatok hogyan és miért növekednek. Az e kérdésekre e fentiekben adott válaszok közül néhány nyilvánvalónak látszik. Így az, hogy az innováció és a vállalatvásárlások gerjesztik a növekedést. Megjegyzendő: mégis gyakran előfordul, hogy nem sikeresek az innovációk, és az is előfordul, hogy a vállalatfelvásárlások sem váltják be a hozzájuk fűzött várakozásokat.
A növekedéssel kapcsolatos tapasztalatok közül megszívlelendők a következők: először is az, hogy a növekedés fontos és elérhető célkitűzés, még a stagnáló iparágakon belül is. Ezt a Vizcaya-Bilbao spanyol bank és a Swatch órák esete igazolta. Második szempontként megjegyzendő, hogy növekedési lehetőséget nyújt a vállalat belső erőinek és képességeinek a mozgósítása is, de a külső világ, például a piac bővülése is megalapozhatja a növekedést. E kettős szemlélet érvényesült az SAP, a Nokia, a Glaxo és a Telefonica estében.
Végezetül a vállalatoknak tudatosítaniuk kell azt, hogy a növekedésnek különböző, egyedi, lehetőségei adódnak, és nincs egyetlen általánosan alkalmazható, biztos módszer. A fontos az, hogy olyan megoldást válasszon a vállalat, amely képességeinek érvényesülését és a fogyasztói igényeket összehangolja. Ezt mutatták be a fentiekben az SAP, a Nokia, a Swatch és a Volkswagen példái.
Növekvő vállalatok, menni vagy meghalni - 3. rész
A nemzetközi tőzsdék hosszú betegeskedés után kezdenek magukhoz térni. Az elmúlt időszak azonban megtizedelte azon cégeket, amelyek nem tudtak új szemlélettel közelíteni a vállalati növekedés témájához. Az alábbiakban ezt a kérdéskört járjuk körül.