Az NHH becslései, illetve korábbi felmérései szerint a közel 3,8 millió magyarországi háztartás közül mintegy hárommillióban van valamilyen előfizetéses televíziós szolgáltatás. A fennmaradó közel 800 ezer háztartásban a tető- vagy szobaantennával szabadon fogható analóg és digitális földfelszíni sugárzású műsorokat, vagy ingyenesen elérhető műholdas adásokat néznek.
A digitális előfizetéssel rendelkezők száma a vizsgált 14 szolgáltatónál 1,109 millióról 1,118 millióra emelkedett novemberben, míg az analóg előfizetések száma ebben a körben 1,372 millióról 1,354 millióra csökkent. Novemberben a gyorsjelentésben szereplő szolgáltatók előfizetőinek 45,2 százaléka vett igénybe digitális szolgáltatásokat az októberi 44,7 százalék után.
A digitális előfizetéseken belül 359 ezerről 374 ezerre nőtt a kábeltelevízióra, vagy IPTV-re előfizetők száma, ugyanakkor 6 ezerrel 744 ezerre csökkent a műholdas szolgáltatást igénybe vevők száma. Novemberben a gyorsjelentésben szereplő szolgáltatók adatai szerint az előfizetéssel rendelkező háztartásokon belül 14,5 százalékról 15,1 százalékra nőtt a digitális kábeltévére, vagy IPTV-re előfizetők aránya, a műholdas előfizetéssel rendelkezők részesedése 30,2 százalékról 30,1 százalékra csökkent, míg az analóg kábeltelevíziós szolgáltatás részesedése pedig 55,3 százalékról 54,8 százalékra csökkent.
A műholdas szolgáltatásokat a gyorsjelentés teljes körűen lefedi - ide sorolva az Antenna Hungária (AH) által működtetett előfizetéses vezeték nélküli szolgáltatást is. Ebben a szegmensben a piacvezető DIGI részesedése 52,6 százalékról 51,1 százalékra csökkent, a UPC-é 24,4 százalékról 24,6 százalékra módosult, a Magyar Telekom pedig 17,8 százalékról 19,1 százalékra növelte részesedését.
A gyorsjelentés az analóg és digitális vezetékes szolgáltatások – kábeltelevízió és IPTV – piacán az összes előfizetés 75-80 százalékát fedi le. A jelentésben szereplő szolgáltatók vezetékes előfizetéseinek száma novemberben 1,731 millióról 1,728 millióra csökkent, ezen belül az analóg előfizetések száma 1,372 millióról 1,354 millióra esett, míg a digitális előfizetések száma 359 ezerről 374 ezerre nőtt.
A vezetékes szolgáltatások esetében a piacvezető UPC részesedése 35,4 százalékról 35,3 százalékra csökkent, a második Magyar Telekom részesedése 21,3-ről 21,6 százalékra, a harmadik DIGI-é pedig 11,9 százalékról 12,1 százalékra nőtt. A gyorsjelentésben szereplő szolgáltatók között – valamennyi szolgáltatást figyelembe véve – a UPC a piacvezető, október után novemberben is 32,1 százalékos piaci hányaddal. A második DIGI piaci részesedése 24,2 százalékról 23,9 százalékra csökkent, míg a harmadik Magyar Telekom (T-Home) 20,3 százalékról 20,8 százalékra növelte részesedését.
MTI/Menedzsment Fórum