4p

Idén novemberben második alkalommal kerül megrendezésre a MABEC Menedzsment Szakkiállítás és Konferencia, mely fő kérdése a „Menedzsment az e-korszakban” témakör megvitatása. Az alábbiakban az esemény egyik előadójának, Baracskai Zoltánnak a vitaindítóját adjuk közre.

Nyakunkon az F-korszak (mfor.hu montázs)

Ha vitaindító, akkor legyen olyan, amivel sokan nem egyeznek. Eszem ágában sincs emlékeztetni azokat, akik emlékezhetnek rá: "Van véleményem, de én sem egyezek vele." A világot ma láthatom úgy, ahogy látom, majd holnap másként látom. Lehet, hogy azzal sem egyezem, hogy esik az eső - de látom, sőt a bőrömön érzem. Kérdeztem fiaimat, hogy gyerekkorukban mit erőszakoltam rájuk. Kapásból rávágták: "figyelj az arányokra, és szabad legyen az utad". Valóban, nem egyszer mondtam: nem érdekel semmi más a gyerekszobáitokban, csak lehessen közlekedni. A meccseken is először meg kellett saccolni, hány néző van. Vagyis ez a második saccolás volt. Először azt kellett saccolni, mennyi idő alatt érünk a sportcsarnokba, ha autóval, trolival, vagy gyalog megyünk. Már akkor így gondolkodtam, mégis húsz évvel ezelőtt megjelent könyvemben írtam az információ értékének számításáról - Bocsánat elszúrtam, mert már akkor is haszontalan volt.

Kezdjük az arányokkal! Egy riportban Bill Gates-et az újságírók provokálták a dotcom cégek jövőjéről. "Persze, maflák, persze, hogy egy lufi az egész! De nem értitek a lényeget!" - mondta, és "az egészet az aranylázhoz hasonlította: akkoriban tudniillik, jobb üzlet volt Levis nadrágot, csákányt, ásót, lapátot és szállást eladni az aranyásóknak, mint aranyásónak lenni." (Friedman, T.: És mégis lapos a föld, HVG Kiadó Budapest. 2006. 60. old.) Maflaság észrevétlenül hagyni a lufikat. Nevezzük itt és most lufinak a Wiki-t! (Wikipédia - szabad enciklopédia, amit bárki szerkeszthet.) Gyárt-e nekik valaki gatyát és meggazdagszik belőle vagy nem, az engem nem nagyon érdekel. Én a divat terjedésén keresztül vagyok hajlamos vizsgálni a lufikat is.

A divat terjedése ugyanolyan, mint az ásítozás. Hihetetlennek tűnt, mikor Gladwell könyvében (Gladwell, M.: The tipping point. Malcom Gladwell. 2000.) elolvastam, hogy az "ásítozás" szó elolvasása után én is ásítozni fogok. Megtörtént. A méricskélők még kauzális kapcsolatokat is igazolnak a lufik megjelenésében. Vagyis, azt hiszik, hogy igazolnak - mert számolgatnak. Ami zavaró a méricskélők igazolásában, hogy máskor máshol ugyanazokból a tényekből nem jön ki a divatláz. Képzeljük el, hogy a Wiki-ből kijön egy: megbízhatatlan tudásra alapozott üzleti döntés-láz. Ezek után láthatjuk: A tudás nem hatalom, hanem veszély a nagy bukásra, vagy esély a nagy ugrásra. Ha figyelsz, láthatod, hogy a divat-vezérelt üzletelésben mások az arányok. Nem kell vele egyezni, csak érezni a bőrödön!

Ne feledjük el a szabad jövés-menést sem. Érted? Ebből olyan pozitív érzelmeket kiváltó szó származik, mint a jött-ment. "Ostobaság volna magasba törő szerkezetet futóhomokra építeni" (Sen, A.: A fejlődés, mint szabadság. Európa kiadó. 2003. 380 old.) Néha van egy focicsapat, ahol néhány évig ugyanaz az edző. Hangsúlyozom néha. Figyelj: a kivétel az, hogy ha sokáig marad. Megy, ha veszít - annál nem lehet rosszabb, és megy akkor is, ha nyer - annál már nem lehet jobb. Mennek, ha befejezték és mennek, ha kilátástalan befejezni. Viszik magukkal a fejükben lévő tudást akkor is, ha jelentéseik ott maradnak.

Itt az F-korszak (F (free) - tehát szabadon és nem ingyen), amikor bármelyik jött-ment bármit tehet-vehet a tudással. Még csak a megbízhatatlan helyett kellene egy szó. Valami vonzó. De ha mindenki ujjongana érte, akkor most min vitatkoznánk? Balzac mondta: "Az engedelmesség unalmas volt, a lázadás lehetetlen, a küzdelem bizonytalan." Így lesz ez most is, vagy mégsem? Vagy nem lesz, hanem van! Ezzel sem kell egyezni, csak érezni a bőrödön!

Baracskai Zoltán

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!