Chris Zook, a Bain & Company stratégiai igazgatója szerint az internetes cégek közt napjainkban lezajló folyamat korántsem példa nélküli a gazdaság történetében. A 90-es években, a példa nélküli gazdasági fellendülés idején a cégek 90 százaléka nem volt képes fenntartani a folyamatos növekedést. Azoknak a cégeknek a vizsgálatából, melyek 10 éven keresztül átlagosan 5,5 százaléknál jobban növekedtek kiderült, hogy 85 százalékuk az alaptevékenységre (core business) koncentrált, nem pedig a legújabb gazdasági divatokat követve próbált fennmaradni.
Bár az internetes cégek még nem rendelkeznek 10 éves múlttal, az 1994-2001 között alapított 1500 tisztán internetes vállalkozás vizsgálatából kiderül, hogy 2 százalékuknál is kevesebben voltak képesek három éven keresztül nyereséges növekedést fenntartani.
Még több részlettel szolgál a B2C vállalkozások jövedelmezőségéről a Boston Consulting Group tanulmánya. A Shop.org megbízásából készített éves jelentésből kiderül, hogy a katalógus-áruházak közül 72 százalék, a hagyományos bolttal is rendelkezők közül 43 százalék, míg a tisztán web alapú boltok közül 27 százalék nyereséges. A működési költségek csökkentése mindegyik vállalkozás-típusnál komoly eredményeket hozott. A marketing költségvetés megnyirbálásának hatására az egy ügyfél megszerzésére eső átlagos költség a korábbi 38 dollárról 29 dollárra esett vissza. (A tisztán web alapú vállalkozásoknál a '99-es 82 dollár tavaly 55 dollárra csökkent.)
Az e-kereskedések teljesítményének javulása mellett persze akad még tennivaló. Valamennyi szakértő egyetért abban, hogy ma már nem annyira a választék növelésével, mint inkább az ügyfélszolgálati munka fejlesztésével lehet visszatérésre csábítani a vásárlókat. A még mindig számos bizonytalansági tényező közt egy dolog biztos: Az egyszer (még mindig drágán) megszerzett vásárló megtartása a hosszútávú siker titka.
Nyereséges e-vállalkozások
A széles körben elterjedt nézet szerint az internetes cégek túlnyomó többsége veszteséggel működik. Alaposan rácáfol erre a véleményre az ActivMedia 2001. tavaszán végzett, az egész világra kiterjedő kutatása, melynek során 500 web site vezetőjével készítettek interjút.