4p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kormány és a fuvarozói érdekképviseletek aláírták azt a megállapodást, amely a közlekedési szolgáltatók megromlott versenyhelyzetének javítását és az ágazat működőképességének fenntarthatóságát tűzi ki célul, jelentette be Gyurcsány Ferenc kormányfő szerdán.

Megegyeztek (Mfor-montázs)

A miniszterelnök közölte: a kormány egy 7-8 milliárd forintos tehercsökkentési programban partner. Hozzátette, hogy a fuvarozók terhei abban az esetben is csökkennek, ha az Európai Unió visszautasítja Magyarország derogációs kérelmét az üzemanyag jövedéki adójának csökkentésére. Ha ez bekövetkezik, akkor a kormány más módon mérsékli a fuvarozók terheit, idézi a miniszterelnököt az MTI.

A sajtótájékoztatón kiosztott írásos tájékoztató szerint az Európai Unió döntése a fuvarozók tehervállalása szempontjából semleges, de egy esetleges pozitív határozat technikailag egyszerűsítené a kormány teendőit, és kevesebb bürokráciát igényelne.

Támogatják a sofőrképzést

Gyurcsány Ferenc kiemelte: a megállapodás megoldást nyújthat annak a régi problémának a kezelésére, hogy egyre kevesebb ember rendelkezik tehergépkocsi-vezetői jogosítvánnyal. Az egyszeri képzéstámogatási program mellett kiegészítő képzések támogatására is lehetőség nyílik. Emellett a fuvarozó vállalkozások a szakképesítési hozzájárulás összegét is visszatarthatják abban az esetben, ha azt "C" és "D" kategóriás járművezetői képzésre fordítják.

Az üzemanyag árának növekedésével kapcsolatban a miniszterelnök hangsúlyozta: erre a kormánynak nincs ráhatása, és emellett a növekvő költségeket a fuvarozók sem tudják áthárítani a megrendelőkre. (Ennek némileg ellentmond, hogy - iparági szereplők szerint - sok cég igenis él ezzel az eszközzel.)    

Mennyi pénz igényelhető vissza?

Az írásos tájékoztatás szerint a derogációs kérelem elfogadása esetén az úgynevezett álló pótkocsik után befizetett adónak megfelelő összeg, valamint a Magyarországon műszakilag lehetséges, de nem kihasználható tömeg utáni adónak megfelelő összeg visszatérítésére nyílik lehetőség.

Amennyiben az EU elutasítja a derogációs kérelmet, úgy az útkímélő tengellyel ellátott járművek után befizetett gépjárműadó egy részének megfelelő összeg visszaigénylésére nyílhat mód, illetve a vagyonszerzési illeték is csökkenne az ötezer köbcentinél nagyobb hengerűrtartalmú motorral rendelkező gépkocsik esetében.

Lazítanak a hétvégi forgalomkorlátozáson

A megállapodásban a kormány vállalta azt is, hogy rugalmasabbá teszi a nehéz-tehergépkocsik hétvégi forgalomkorlátozását szabályozó rendszert. Így például a nemzetközi fuvarokból hazaérkező járművek a korlátozás időtartama alatt is eljuthatnak majd telephelyükre.

A megállapodásban emellett a bírságrendelet felülvizsgálatáról is szó esik: a cél egy igazságosabb rendszer kialakítása. A bírságnak a vétkest kell sújtania, tehát - a visszatartó erő megőrzése mellett - nem lehet a vállalkozást ellehetetleníteni, illetve egyértelművé kell tenni a járművisszatartás szabályait.

Amiről még tárgyalnak

A kormány azt is vállalta, hogy a bevezetendő elektronikus útdíj kérdésében folyamatosan egyeztetni fog a fuvarozói érdekképviseletekkel, és kidolgoz egy 2009-től érvényes veszteségenyhítési programot.

A megrendelői oldal számára kötelező harminc napos fizetési határidő és az inkasszó intézményének bevezetése, valamint az egyablakos ügyintézés témakörében még folytatódnak a szakértői tárgyalások, emellett a közlekedési hatósági bírságok mérséklése érdekében, a környezetvédelmi célú járműberuházások támogatására indítandó rendszer bevezetése ügyében, valamint egy speciális, a fuvarpiaci árakat figyelő monitoring rendszer bevezetésének kérdésében is egyeztetnek még a felek, áll az MTI hírében.

Mint ismert, a tárgyalások még május 20-án kezdődtek, miután a fuvarozók kormányzati lépéseket szorgalmaztak az üzemanyagár drasztikus emelkedése hatásának csökkentése érdekében.

Csúcson az üzemanyagárak

Szakértők szerint az üzemanyagár és változásának mértéke már az EU-csatlakozást követő időszakban is kiszámíthatatlan és igen hektikus volt, emiatt folyamatosan változtak a szolgáltatási díjak, így a fuvarozóknak állandóan egyeztetniük kellett a szerződött partnereikkel.

Az utóbbi hónapokban azonban a hektikusságot folyamatos árnövekedés váltotta fel: június 18-tól a gázolaj átlagára 335, a 95-ös benziné pedig 317 forint, ami történelmi csúcsot jelent.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!