
A miniszterelnök közölte: a kormány egy 7-8 milliárd forintos tehercsökkentési programban partner. Hozzátette, hogy a fuvarozók terhei abban az esetben is csökkennek, ha az Európai Unió visszautasítja Magyarország derogációs kérelmét az üzemanyag jövedéki adójának csökkentésére. Ha ez bekövetkezik, akkor a kormány más módon mérsékli a fuvarozók terheit, idézi a miniszterelnököt az MTI.
A sajtótájékoztatón kiosztott írásos tájékoztató szerint az Európai Unió döntése a fuvarozók tehervállalása szempontjából semleges, de egy esetleges pozitív határozat technikailag egyszerűsítené a kormány teendőit, és kevesebb bürokráciát igényelne.
Támogatják a sofőrképzést
Gyurcsány Ferenc kiemelte: a megállapodás megoldást nyújthat annak a régi problémának a kezelésére, hogy egyre kevesebb ember rendelkezik tehergépkocsi-vezetői jogosítvánnyal. Az egyszeri képzéstámogatási program mellett kiegészítő képzések támogatására is lehetőség nyílik. Emellett a fuvarozó vállalkozások a szakképesítési hozzájárulás összegét is visszatarthatják abban az esetben, ha azt "C" és "D" kategóriás járművezetői képzésre fordítják.
Az üzemanyag árának növekedésével kapcsolatban a miniszterelnök hangsúlyozta: erre a kormánynak nincs ráhatása, és emellett a növekvő költségeket a fuvarozók sem tudják áthárítani a megrendelőkre. (Ennek némileg ellentmond, hogy - iparági szereplők szerint - sok cég igenis él ezzel az eszközzel.)
Mennyi pénz igényelhető vissza?
Az írásos tájékoztatás szerint a derogációs kérelem elfogadása esetén az úgynevezett álló pótkocsik után befizetett adónak megfelelő összeg, valamint a Magyarországon műszakilag lehetséges, de nem kihasználható tömeg utáni adónak megfelelő összeg visszatérítésére nyílik lehetőség.
Amennyiben az EU elutasítja a derogációs kérelmet, úgy az útkímélő tengellyel ellátott járművek után befizetett gépjárműadó egy részének megfelelő összeg visszaigénylésére nyílhat mód, illetve a vagyonszerzési illeték is csökkenne az ötezer köbcentinél nagyobb hengerűrtartalmú motorral rendelkező gépkocsik esetében.
Lazítanak a hétvégi forgalomkorlátozáson
A megállapodásban a kormány vállalta azt is, hogy rugalmasabbá teszi a nehéz-tehergépkocsik hétvégi forgalomkorlátozását szabályozó rendszert. Így például a nemzetközi fuvarokból hazaérkező járművek a korlátozás időtartama alatt is eljuthatnak majd telephelyükre.
A megállapodásban emellett a bírságrendelet felülvizsgálatáról is szó esik: a cél egy igazságosabb rendszer kialakítása. A bírságnak a vétkest kell sújtania, tehát - a visszatartó erő megőrzése mellett - nem lehet a vállalkozást ellehetetleníteni, illetve egyértelművé kell tenni a járművisszatartás szabályait.
Amiről még tárgyalnak
A kormány azt is vállalta, hogy a bevezetendő elektronikus útdíj kérdésében folyamatosan egyeztetni fog a fuvarozói érdekképviseletekkel, és kidolgoz egy 2009-től érvényes veszteségenyhítési programot.
A megrendelői oldal számára kötelező harminc napos fizetési határidő és az inkasszó intézményének bevezetése, valamint az egyablakos ügyintézés témakörében még folytatódnak a szakértői tárgyalások, emellett a közlekedési hatósági bírságok mérséklése érdekében, a környezetvédelmi célú járműberuházások támogatására indítandó rendszer bevezetése ügyében, valamint egy speciális, a fuvarpiaci árakat figyelő monitoring rendszer bevezetésének kérdésében is egyeztetnek még a felek, áll az MTI hírében.

Mint ismert, a tárgyalások még május 20-án kezdődtek, miután a fuvarozók kormányzati lépéseket szorgalmaztak az üzemanyagár drasztikus emelkedése hatásának csökkentése érdekében.
Csúcson az üzemanyagárak
Szakértők szerint az üzemanyagár és változásának mértéke már az EU-csatlakozást követő időszakban is kiszámíthatatlan és igen hektikus volt, emiatt folyamatosan változtak a szolgáltatási díjak, így a fuvarozóknak állandóan egyeztetniük kellett a szerződött partnereikkel.
Az utóbbi hónapokban azonban a hektikusságot folyamatos árnövekedés váltotta fel: június 18-tól a gázolaj átlagára 335, a 95-ös benziné pedig 317 forint, ami történelmi csúcsot jelent.
Menedzsment Fórum