Az EADS légibusz- és Eurofighter-gyártó vállalatban, a magyar Malévban és a svájci Oerlikon konszernben - és feltehetően hamarosan az Alitalia olasz légitársaságban is - egy közös dolog van: nagyrészvényesként valamennyiükben megjelent egy orosz milliárdos, írta "Jönnek az oroszok" című cikkében az osztrák napilap.
Egy osztrák szakértő szerint az orosz vállalatok hivatalosan évi mintegy 13 milliárd dollárt fektetnek be külföldön, és gyaníthatóan további 20 milliárdot feketén. Becslések szerint az orosz beruházók külföldi vagyona 140 milliárd dollár, de vannak, akik ugyanezt 250 milliárdra taksálják. Nemzetközi elemzők emellett felhívják a figyelmet, hogy az orosz befektetések növekvő mértékben "komolyabbá" válnak: a korábbi években nagyon sok pénz áramlott (pénzmosás-)gyanús Karib-tengeri ügyletekbe vagy angol futballklub-felvásárlásba, de ma már megbízható ipari részesedéseket vásárolnak.
Az orosz Gazprom és a Lukoil energiakonszernek nemrég közös társaságot alapítottak külföldi befektetésekre. A német Wingas gázszolgáltatónak már a felét ellenőrzi a Gazprom, és tervezi részesedés szerzését német városi közművekben is. Meghiúsult viszont az oroszok kísérlete a legnagyobb brit gázszolgáltató átvételére, mert Európában az orosz "bevásárlókörutat" növekő gyanakvással szemlélik. Megfigyelők mindinkább az orosz oligarchák összejátszását feltételezik Vlagyimir Putyin elnökkel: egy mesteri tervet az európai ipar ellenőrzésére, miközben az orosz piac mindinkább bezárkózik a külföldi befektetők előtt.