Egyre több áruházlánc tesz azért, hogy a vásárlást élménnyé tegye, így a nagyobb műszaki kiskereskedelmi egységek is. A Saturn például ennek érdekében új, Duna Plazában lévő üzletében az összes terméket kipróbálhatóvá teszi. A cég így visszajelzést kaphat a vásárlóktól az adott termékről, a vevő pedig egyrészt tudja, hogy mit kap a pénzért cserébe, másrészt ezek után nagyobb eséllyel jön vissza az áruházba - közölte az mfor.hu-val Balogh Péter, a Saturn koncepciómenedzsere.
A boltban egy kávészigetet is kialakítottak, amire eddig nem volt példa egyik ilyen típusú kereskedelmi egységben sem Magyarországon. Sokan még mindig nem hiszik el, hogy működés közben figyelhetik meg a készülékeket, és meg is kóstolhatják azt, hogy milyen italt főz a kiszemelt kávéfőző - tájékoztatott az első napok tapasztalatairól Balogh Péter. "Úgy vettük észre, hogy nagyon tetszik a vásárlóknak, és egyre többen használják ezt a lehetőséget. A kávészigeten többféle kávét biztosítunk a kipróbáláshoz, de ha valaki az otthon megszokott kávéját hozza el, azt is beleteheti bármelyik készülékbe."
Könyvvel erősítettek
Az egyedi ötletek közé sorolható a könyvsziget is, amely nemcsak a Saturn, de az elektronikai áruházak történetében is szokatlan. Azért tartotta fontosnak ennek a létrehozását a cég, mert szerintük a komplex szórakoztatásba ez is beletartozik, illetve szerették volna tovább bővíteni a kínálatukat. Szerintük egyébként a könyv nagyon is közel áll a fő profilukhoz, a szórakoztatóelektronikához, hiszen például hangoskönyvet és lexikális szoftvereket eddig is árultak. Ráadásul a könyvosztályon olyan kiadványok is találhatóak, amelyek segítséget nyújtanak különböző elektronikai cikkek használatához.
Emellett terveznek főzőbemutatókat is, a fiatalok körében pedig rendkívül népszerű a játéksziget, ahol az összes forgalomban lévő játékkonzolt kipróbálhatják. A XXI. századi megoldásokkal a fiatal, 18-40 év közötti célcsoportot szeretnék megnyerni.
Előtérbe kerülnek az interaktív funkciók
AZ Electro World az Arena Plazában nyitotta meg az első olyan egységét, amely számos pluszszolgáltatással várja az ügyfeleket. A cég szempontjából "leg" üzlet (legnagyobb, legmodernebb, legnagyobb termékkínálattal és -árukészlettel rendelkező bolt) nyitásakor azt a célt tartották szem előtt, hogy a vásárlás mellett élményt is nyújtsanak a hozzájuk betérőknek. Az ötezer négyzetméter alapterületű üzlet - amely a cég nyolcadik egysége Magyarországon - "interaktív funkcióival" tűnik ki a műszaki lánc többi boltja közül.
Pluszszolgáltásokkal veszik fel a harcot
A Praktiker barkácsáruház is számos olyan kiegészítő szolgáltatással jelentkezett az utóbbi időben, amely élményszerűvé teszi a vásárlást. Az új vecsési áruházban például olyan technológiai újdonságokkal találkozhatunk, amelyek valószínűleg csak 5-10 év múlva lesznek elterjedtek a kereskedelemben Dömötör Péter marketingvezető szerint.
Az összes termék árát elektronikus árcímke mutatja, míg a vevők tájékozódását internetes infoterminálok segítik. A kávézóban pedig vezeték nélküli hálózat biztosítja az internetkapcsolatot. Az elmúlt hónapok tapasztalatai alapján úgy tűnik, a magyar vásárlók igénylik az interaktív lehetőségeket és a kényelmi szolgáltatásokat, mert ezek élményszerűbbé teszik a vásárlást - tette hozzá a vezető.
A mostani újítások bevezetésének hátterében többek között egy tavasszal készült kutatás áll, amelyből egyértelműen kiderült, hogy a hagyományos szempontok (ár, kényelem) mellett mind jobban fókuszba kerül a vásárlási élmény.
Gyorsabbá válik a fizetés az elektronikus kosárral
A Praktiker a jövőben is szeretné minél egyszerűbbé és szórakoztatóbbá tenni a vásárlást, ezért tovább kívánják fejleszteni az ilyen típusú szolgáltatásaikat. 1-2 éven belül szeretnének bevezetni az úgynevezett intelligens kosarat első lépésben a törzsvásárlói kártyával rendelkező vásárlóknak. Terveik szerint a készüléket az áruházba való belépéskor a kártya felmutatása ellenében bocsátják a vevő rendelkezésére. A vásárló az eszköz segítségével kényelmesen sétálgatva gyűjtheti a "kosár" memóriájába a megvásárolni szándékozott termékek kódjait.
Ha pedig véletlenül meggondolja magát, menet közben tetszőlegesen változtathat a felvett adatokon: kitörölhet vagy hozzáírhat bármit a listához. Sőt, az eszköz segítségével a termékekről további információkat is kérhet. Amikor pedig már pontosan tudja, mit is akar vásárolni, a pénztárhoz érve az adatok egyszerűen áttöltődnek a kasszába, így ezzel is jelentősen rövidül a kasszánál töltött idő, gyorsul a fizetés folyamata.
A hazai barkácspiac a legtelítettebb a régióban, emiatt a barkácsáruházak mindent megtesznek azért, hogy a vásárlók elégedetten távozzanak az üzletekből - vélte Dömötör Péter. Ehhez azonban ma már nemcsak minőségi termékek és kedvező árak szükségesek, hanem kiegészítő szolgáltatások is. A Praktikernél számos ilyet igénybe lehet venni, kezdve az utánfutó-kölcsönzéstől a konyhatervező programokon át az internetes megrendelés lehetőségéig.
A barkácspiac többi szereplője szintén fontosnak tartja, hogy a vásárlást élményszerűvé és kényelmesebbé tegye. A Bauhaus például olyan praktikus megoldással jelentkezett új, Dunakeszin nyílt üzletében, mint az autós vásárlást megkönnyítő drive-in részleg, amely a december végén nyíló szigetszentmiklósi egységükben szintén megtalálható lesz.
Kovács Zita