Az 1996 óta változatlan illeték a Németország és Lengyelország felé irányuló orosz exportolaj tonnája esetében 2,60 dollárról 3,50 dollárra nő száz kilométerenként. A Magyarországra, Szlovákiába, Csehországba és Ukrajnába exportált olaj tranzitilletéke 1,14 dollárról 1,50 dollárra emelkedik.
Minszk a tranzitdíjemelésből évi ötvenmillió dolláros pluszbevételt remél. Jelenleg Oroszország évente mintegy hetvenmillió tonna olajat pumpál Fehéroroszországon keresztül Nyugat-Európa felé.
Az orosz Transznyefty vezetékmonopólium egyik illetékese szerint az illetékemelés miatt nem drágul az orosz olaj az európai vásárlók számára. Oroszország tavaly 78,7 millió tonna kőolajat szállított Fehéroroszországon át.
Szemjon Vajnstok, a Trasznyefty elnöke épp hétfőn jelentette be, hogy az állami vállalat "technikai bizottsága" jóváhagyta azt a tervet, miszerint olyan új olajvezetéket építenek, amely elkerüli Fehéroroszországot és a Balti-tenger partján fekvő Szentpétervár közelében ér véget. A vezeték kezdetben évi ötvenmillió tonna kőolaj szállítására lesz alkalmas. Ennek költségét azonban még nem számították ki pontosan és egyelőre nem tudni, hogy mikor kezdenek hozzá az építéshez.