3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Adott pillanatban vizsgálva tizenegy kategóriában bizonyultak olcsóbbnak a hipermarketek a diszkontoknál a Nielsen piackutató vállalat ShopperTrends felmérése szerint. Ettől függetlenül hosszú távon még mindig a diszkontokkal járunk a legjobban. Mfor.hu tudósítás.

Hova menjek? (Mfor.hu-montázs)

Ha az átlagos fogyasztói árszínvonalat száz százaléknak vesszük, akkor mintegy húsz százalékkal alacsonyabb az átlagár a diszkontokban, míg a hiperek indexe 102, a szupermarketeké pedig 119 százalék. A jelentős különbségek okára az eltérő választék adja meg a választ, tudtuk meg Szalókyné Tóth Judittól, a Nielsen piackutató vállalat igazgatójától.

A diszkontok forgalmának mintegy felét kereskedelmi márkás termékek teszik ki, amelyek lefelé húzzák a mutatószámokat, s a csatorna kínálata is szűk, prémium termékek alig fordulnak elő nagy számban. Amelyik termékkategóriában a diszkont úgy dönt, hogy kereskedelmi márkás termékkel jelenik meg, ott rögtön tarol. Bizonyos szegmensekben az értékesített termékek 70-80 százaléka ebből a kategóriából kerül ki.

Hiperben olcsóbb lehet

Érdekes, hogy ennek ellenére az ad hoc vizsgálat során a legalacsonyabb fogyasztói árakat a felmérés készítői nem a diszkontokban találták. A 24 nagy forgalmú kategória közül 11-nél a hiperekben, míg hat esetben a hazai láncoknál bukkantak a legkedvezőbb árra, s mindössze egyetlen szegmensben került az első helyre a diszkont.

Az igazgató kiemelte, nem feltétlenül a kereskedelmi márkás cikkek bizonyultak a legolcsóbbnak a vizsgálat során. Talán meglepő, de a sörök között egy 49, míg a kétliteres ásványvíz kategóriában egy 22 forintos termék volt a legolcsóbb az éppen aktuális promócióknak köszönhetően. Szalókyné Tóth Judit azt is hozzátette, hogy a magyar vásárlók a nemzetközi átlagnál érzékenyebbek a promócióra.

Annak ellenére, hogy néha olcsóbban megúsznánk a bevásárlást a hiperekben, hosszútávon pedig akkor járnánk a legjobban, ha diszkontban szereznénk be az élelmiszereket, a fogyasztók negyede még mindig a hagyományos üzletekben adja ki a legtöbb pénzt élelmiszerre és háztartási vegyiárura. Az ilyen, kétszáz négyzetméter alatti üzletek aránya mintegy kilencven százalékos, de mivel a hiperek és a diszkontok térhódítása lankadatlan, számuk csökkenő tendenciát mutat. A tavalyi évben hárommillió ember közelében nyitott a két említett üzlettípus újabb egységet, s így, ha lassan is, de kiszorítják a kisebb, önálló boltokat.

Többször vásárolunk, ugyanannyiért

A korábbiakhoz képest a tavalyi évben gyakrabban jártunk vásárolni, viszont az átlagos kosárérték nem növekedett. Általában kettő-három lánc boltjait látogatjuk: ezek között vegyesen található hipermarket nagybevásárlásokhoz és szupermarket vagy diszkont a "napi beszerzésekhez". Utóbbi típus kínálata ugyan kisebb, ám a felmérés tanúsága szerint még megfelel az igényeknek.

A kutatás készítőit meglepte, hogy a boltválasztási szempontok között a fogyasztók előszeretettel említették a higiéniát és a rendezett környezetet. Valójában ezek jóval kevésbé befolyásolják a vásárlásokat, mint a friss áruk megléte, a széles választék és a "minden, amire szükségem van" kínálat. Az ár-érték arány pedig alapvető elvárás, ha a magyar fogyasztó vásárolni indul.

Istvánko Viktória

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:

Százmilliárd forintot költünk sörre
A Tesco a top élelmiszerbolt hazánkban
Egyre több száz százalékos gyümölcslét és nektárt iszunk

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!