2p

Egyetlen pályázó adná meg a várt nyolcvanmilliárd forintot a MÁV Cargo privatizációs tenderén, tudta meg a Népszabadság. A biztos befutónak tartott Deutsche Bahn (DB) kieshet, nagy esélyes lehet viszont egy román magánvasút.

Az év privatizációs története lehet a MÁV Cargo Zrt. értékesítése. A cég megvásárlására 12 befektető jelentkezett, ám közülük legalább hét - az árajánlatok és a szakmai programok értékelése után - augusztus közepén biztosan kiesik.

A legnagyobb vesztesnek egyelőre a Deutsche Bahn látszik. A júliusi határidőre beadott 44 milliárd forintos árajánlata messze a leggyengébb a mezőnyben, amely azért is érthetetlen, mert a MÁV a kiírásában egyértelművé tette: árufuvarozó cége értékesítésénél az egyik legfontosabb szempontnak a vételár maximalizálását tekinti. Azt pedig a hivatalos közlésekből is tudni lehetett, hogy a gazdasági és a pénzügyi tárca is legalább 80 milliárd forintot remél a MÁV Cargo eladásából.

A német vasútnál csak valamivel van jobb helyzetben a szintén esélyesnek tartott CFR Marfa. A román állami vasút árufuvarozó vállalkozása első nekifutásra 46,5 milliárd forintos ajánlatot tett.

Eközben a MÁV már az első körben kapott olyan ajánlatot, ami megfelel a bevételi várakozásoknak. A legnagyobb összeget, 81 milliárd forintot két szlovák cég, a közúti fuvarozásban érdekelt Sped-Trans és egy pénzügyi befektető, a Slavia Capital Group A.S. párosa kínálta fel a magyar vasút árufuvarozó vállalkozásáért, így bekerülhetnek a második fordulóba.

Az öt közé kerülésre megvan az esélye a román Grampet GFR-nek is. A Románia legerősebb magánvasútjának számító társaság 56 milliárd forintos ajánlatával a legjobb szakmai befektető és szakmai programját is jónak tartják.

A román cég amellett, hogy vállalja a MÁV Cargo 3170 dolgozójának további foglalkoztatását, jelentős fejlesztéseket is ígér. A MÁV Cargo bázisán szeretné megszerezni a szlovák és a lengyel vasút árufuvarozó vállalkozásait is.

Szintén jó eséllyel pályázik az első öt közé kerülésre az ÖBB osztrák állami vasút árufuvarozó cége, a Rail Cargo Austria (RCA) és magyar-osztrák közös állami tulajdonban lévő Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. konzorciuma is. A két cég az árajánlatok alapján összeállított lista hetedik helyén áll. Szakmai ajánlatát pedig erősnek tartják, olvasható a Népszabadságban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!