Bár a száz százalékban hazai tőkével működő Coop csoport a tavalyi évet némileg kisebb nyereséggel zárta, 3,5 milliárd forinttal a 2007-es négymilliárdhoz képest, megőrizte meghatározó pozícióját a hazai élelmiszer-kiskereskedelmi piacon. A visszaesés elsősorban a magyar gazdaság rosszabb teljesítményének tudható be – közölte Murányi László, a CO-OP Hungary Zrt. vezérigazgatója egy pénteki sajtótájékoztatón neves olimpikonok és sportszakemberek körében.
Sportolóink részvételét az indokolta, hogy a cég, amely a tavalyi év eredményeit és a 2008-as célkitűzéseket ismertette, bemutatta üzletpolitikáját is, amelynek hosszú idő óta kiemelt pontja a nemzeti kultúra támogatása: a művészeteket, a sportot és a közművelődést egyaránt szponzorálják.
Pozitív várakozások
A vállalatcsoport egyébként optimistán tekint a jövőbe, hiszen a magyar gazdaság is kilábalt a jelek szerint a gödörből: az előrejelzések szerint a GDP növekedési üteme várhatóan három százalék lesz 2008-ban, míg a háztartások fogyasztása 0,9 százalékkal emelkedhet szemben a 2007. évi mínusz 2,2 százalékkal. A várakozások szerint a kiskereskedelmi forgalom pedig 1,5 százalékkal nőhet , miközben tavaly ez az érték mínusz három százalék volt.
A társaság bevételének alakulása folyamatosan emelkedő tendenciát mutat, tavaly 440 milliárdot ért el. A csoport – amely számos kistelepülésen, falvakban is jelen van - a magyar piacon a legnagyobb forgalmú kiskereskedelmi franchise rendszert építette ki: közel hétszáz kis- és középvállalkozás a tagja. A boltok száma jelenleg meghaladja az ötezret.
A boltmárka piaci részesedése tekintetében jó helyet foglal hazánkban a Coop, a Gfk Hungária adatai szerint 10,5 százalékkal a második helyet foglalja el a Tesco (14,3) mögött megelőzve olyan vállalatokat, mint a CBA, a Penny Market, a Plus és az Auchan.
Tendenciák
Murányi László szerint idén továbbra is koncentráció és láncosodás várható a hazai belkereskedelemben, emellett a hipermarketek térnyerése is folytatódhat – bár lassuló ütemben. Nem tesz jót a magyarországi élelmiszerláncoknak, hogy újabb, német típusú hard diszkont, az Aldi jelent meg az itthoni piacon. Jellemző az is, hogy az üzletláncok bővülése fokozatosan lassul.
A háztartások fogyasztásában az élelmiszerek részaránya tovább csökken, ez az életszínvonal emelkedésének köszönhető. Az elmúlt években a minőség, a frissesség és az árszínvonal állt az első helyen az üzletek választásánál, a fogyasztóknak ez várhatóan ugyanolyan fontos lesz a jövőben is.
A csoport továbbra is nagy hangsúlyt fektet a társadalmi felelősségvállalásra, ami Csepeli Lajos, a CO-OP Hungary Zrt. igazgatóságának elnöke szerint előnyökhöz juttathatja őket a multinacionális cégekkel szembeni versenyben. A magyar élsportot 1996 óta támogatják, többedik alkalommal szponzorálják az olimpiát, de felkarolták helyi sportegyesületek, óvodák, iskolák ügyét is, sőt Kecskeméten egy saját szakközépiskolát is működtetnek.
Kovács Zita