Az Airbus csütörtökön azt közölte, hogy a négy nap alatt 241 gépre kapott biztos megrendelést 39,3 milliárd dollár (8921 milliárd forint) értékben, ami a magyar GDP 31 százaléka. A szándéknyilatkozatokkal együtt az összes szerződés értéke 68,7 milliárd dollárra rúg. Ebben 466 darab A320-as és A320neo típusú gép, valamint A330-asok, A350-esek és a világ legnagyobb utasszállítója, az A380-as szerepel.
A Boeing 38 milliárd dollár (8626 milliárd forint) értékben kötött szerződéseket, és 22,2 milliárd dollár értékben írt alá szándéknyilatkozatokat. A 60,2 milliárdos összeggel így idén a Boeing valamivel lemaradt az Airbus mögött. Az amerikai gyártó ugyanakkor megerősítette azon szándékát, hogy folytatni kívánja térnyerését a nagy hatótávolságú repülők területén: ennek részeként Párizsban mutatták be a Dreamliner típusú repülőgép nagyobb változatát, a 787-10X-et, amely 320 utast szállítására képes, s amely az Airbus A350-es amerikai riválisának számít.
A botrány ellenére tarolt a Boeing
"A 2013-as szalon nagyon nagy termést hozott a Boeingnek" - a gyártó értékelése szerint, annak ellenére, hogy micsoda botrányt élt meg a Dreamlinerekkel a cég. John Leahy, az Airbus kereskedelmi igazgatója megerősítette, hogy az elmúlt öt évben a nagy hatótávolságú gépek piacának 70 százalékát az Airbus uralta. Az európai gyártó egyébként próbarepülést tartott pénteken a szalon felett a nagyközönség számára. Az Airbus A350 típusú, nagy hatótávolságú, széles törzsű repülőgépének múlt pénteken volt az első tesztrepülése Toulouse-ban. A 12 hónapos tesztfolyamat után, 2014 végén adhatják át az első A350 gépet a Qatar Airways légitársaságnak.
A regionális repülők konstruktőrei megrendelési rekordokat döntöttek idén. A brazil Embraer Párizsban mutatta be új E2-es jetjeit, amelyek azonnal a szalon sztárjai lettek, s a Skywest légitársaság száz példányt rendelt az új típusból. "A párizsi szalon nagyon jól sikerült az Embraer számára. Bizonyította az Ejetek sikerét. Ez volt az elmúlt tíz év legjobb szalonja" - közölte Paulo Cesar Silvo, a cég elnöke.
A többiek
A 30-120 férőhelyes repülőgépek piacát 40 százalékban az Embraer uralja a 29 százalékot birtokló kanadai konkurense, a Bombardier mellett, amely idén nem hozta el regionális gépeit a párizsi szalonra.
A légcsavaros gépek piacát továbbra is az ATR-csoport (az európai EADS és az olasz Finmeccanica leányvállalata) vezeti, amelynek szóvivője "minden idők legjobb szalonjának" nevezte az ideit a cég számára. "173 szerződést írtunk alá, amelyből 83 biztos, 4,1 milliárd dolláros értékben, ez rekord" - mondta a szóvivő.
Ázsia és Dél-Amerika vásárol
A konstruktőrök elsősorban az ázsiai és a dél-amerikai légi közlekedés ugrásszerű fejlődésének köszönhetik a rekordszámú megrendeléseket. Ezenkívül a régebbi, nagy légitársaságok rendeltek még jelentős számban új gépeket, az Air France-KLM például 25 darab Airbus A350-900-ast 7,2 milliárd dollárért.
Az európai piacon két fapados légitársaság, az Easyjet és a Ryanair mutatott fejlődést a gépvásárlások terén. A brit Easyjet 12 milliárd dollárért 135 darab A320 típusú Airbus repülőgép vásárlásáról írt alá előzetes megállapodást a repülőgépek gyártójával. Az ír Rynair pedig 175 darab Boeing 737-800-re (Next Generation) adott megrendelést 15,6 milliárd dollárért.
MTI/mfor.hu