
A magyarországi piacon 2000-ben még alig több mint 200 ezer PC talált gazdára, s abból mindössze 20 ezer körüli volt a noteszgépek száma. Öt évvel később már 435 ezres hazai piacról számolnak be a piackutatók, s ezen belül már közel 40 százalékot képviselnek a laptopok. Erre az évre a félmilliót is meghaladó teljes piac megfeleződése várható a két kategória között.
A hordozható modellek iránti kereslet látványos élénkülését leginkább az ár motiválja. Míg tavaly a legolcsóbb laptopmodellek kiskereskedelmi ára még meghaladta a 200 ezer forintot, addig az idén a belépőszintű bruttó ár 160 ezer forintra csökkent.
A legolcsóbb noteszgépeknél azonban ajánlatos figyelni a műszaki paraméterekre is - figyelmeztet Egri Csaba, a hazai piacon meghatározó laptopmárka, az Acer magyarországi leányvállalatának ügyvezetője. Ezeknek a modelleknek a memóriája (256 megabyte), illetve a tárolókapacitása (40 gigabyte) ugyanis kevésnek bizonyulhat az újabb operációs rendszerek (Windows Vista), multimédiás és egyéb szoftverek futtatására, a képek, videók tárolására.
Már nem csak a topmenedzserek veszik
Az árcsökkenés újabb vevők felé nyitotta meg a noteszgéppiacot. Míg öt évvel ezelőtt elsősorban a topmenedzserréteg vásárolta a hordozható számítógépet, mára a kör egyre nagyobb arányban terjed ki az otthoni felhasználókra is - mondja Molnár Imre, a HP Magyarország Kft. személyiszámítógép-üzletágának igazgatója.
Jelentős átrendeződés figyelhető meg a hazai laptoppiac kereskedői szegmensében is. Míg évekkel ezelőtt ezeket az eszközöket a számítástechnikai kiskereskedőknél lehetett megvásárolni, mára laptopokat kínálnak már az országos bolthálózatot működtető - MediaMarkt, Electroworld, Euronics - elektronikai szakkereskedések. Emellett megjelentek a főként napi közszükségleti cikkekre szakosodott hipermarketek - Tesco, Cora, Auchan - kínálatában is - olvasható a Világgazdaságban.