"A polgári utasforgalom tekintetében 2009 az ágazat történetének legrosszabb éveként kerül be a történelemkönyvekbe. Hosszabb távon az utasforgalomban két és fél évnyi, a légi teherforgalomban pedig három és fél évnyi növekedést veszítettünk el" - mondta Giovanni Bisignani, az IATA vezérigazgatója.
Tavaly az utasforgalom - soha korábban nem látott mértékben - 3,5 százalékkal csökkent. A légi teherforgalom még ennél is nagyobb mértékben, 10,1 százalékkal esett vissza: a rendelkezésre álló kapacitásnak alig felét használták ki.
Az ágazat azonban már túljutott a válság mélypontján: decemberben a forgalom már 4,5 százalékkal emelkedett, igaz, a "lehetetlenül alacsony" 2008-as adathoz képest. A járatok kihasználtsági mutatója az utasforgalomban a 2009-es év egészében 75,6 százalékos volt, 2009 decemberében pedig 77,6 százalékos. A teherforgalom járatkihasználtsági mutatója 2009 egészére 49,1 százalékos, decemberre pedig 54,1 százalékos.
A légi utasforgalom szállítási kapacitása 2009 decemberében 0,7 százalékkal maradt el a 2008 decemberitől, a teherszállítási kapacitás pedig 0,6 százalékkal haladta meg az előző decemberit. A kereslet-kínálati viszony alakulásának köszönhetően az elmúlt hónapokban kissé javultak a bevételek, de még így is 5-10 százalékkal maradnak el a 2008-as mögött.
"A bevételek növekedési üteme elmarad a kereslet növekedési ütemétől, ahol már érezhető a javulás" - mondta Giovanni Bisignani. A társaság igazgatója szerint az ágazat a 2010-ben "spártai" év elé néz, amelynek fő feladatai lesznek a költségek kordában tartása és a kapacitásnak a kereslethez való igazítása. A légitársaságok 2010-ben előreláthatólag 5,6 milliárd dollár (3,9 milliárd euró) veszteséget szenvednek majd el.
MTI