5p

 

Demográfia

Nettó migrációs ráta: A nettó migráció nyers rátája (az EUROSTAT által újraszámítva) X évre a következő: népesség (X+1) - népesség (X) - halálozások (X) + születések (X). Ez feltételezi, hogy a népességben minden, nem a születésekből és halálozásokból változás a migráció következményének tekinthető. Ez a mutató számítási korrekciókat is tartalmaz (és vetítési hibákat, ha feltesszük, hogy a teljes népességre vonatkozó adatok a nyilvántartásokban követett születéseken és halálozásokon nyugszik). Az adatok ebben az esetben konzisztensebbek. Az országok által szolgáltatott nyers ráta és az EUROSTAT által számított ráta közötti eltérés fő oka továbbá a hiányos vagy megkésett adatszolgáltatás.

Munkaerő

Gazdasági aktivitási ráta (ILO módszertan): A Munkaerő Minta Felmérés (LFS) alapján a munkaerő a 15 évnél idősebb népesség százalékában, ahol:

Munkaerő: foglalkoztatott és munkanélküli személyek a lenti ILO definíciók szellemében.

Foglalkoztatott népesség: minden 15 évnél idősebb személy, aki a mintavételi időszakban legalább egy órát dolgozott bérért, fizetésért, vagy más díjazásért, mint alkalmazott, vállalkozó, szövetkezeti tag, vagy segítő családtag. A fegyveres testületek tagjai szintén idetartoznak.

Munkanélküli népesség: minden 15 évnél idősebb személy, amelyre mindhárom alábbi, ILO munkanélküliségi feltétel igaz:

nincs munkája,

aktívan keres munkát,

két héten belül képes munkába állni.

LFS csak a 15-74 közötti népességet vizsgálja.

Munkanélküliségi ráta (ILO módszertan alapján): A munkanélküli népesség a munkaerő százalékában.

Ezek a mutatók az LFS-ből (Munkaerő Mintavételi Felmérés) kerültek levezetésre, figyelembe véve az ILO definícióit és ajánlásait.

A NACE ágaknak megfelelő átlagos foglalkoztatás (LFS): Ez a mutató az LFS-ből (Munkaerő Mintavételi Felmérés) lett levezetve figyelembe véve az ILO definícióit és ajánlásait.

Infrastruktúra

Vasúthálózat: Minden vasút az adott régióban. Nem foglalja magába a közúti vagy vízi leágazásokat, akkor sem, ha gördülő állományt ilyen úton is szállítják, pl. vagonszállítás vontatóval vagy komppal. Nem tartalmazza azokat a vonalakat, amelyeket szezonálisan csak turista célokra, ahogyan a csak bányászati célra épült vonalakat sem; nem tartalmazza az erdőgazdasági vagy más ipari vagy mezőgazdasági vállalkozáshoz tartozó vonalakat és azokat sem, amelyek a közcélú használat elől elzártak. Az adatok a vasútvonalak építési hosszúságát veszi figyelembe.

Autópályák hossza: Utak, amelyeket kifejezetten gépkocsi közlekedés céljára terveztek és építettek, és amelyek nem tartoznak a velük határos ingatlanhoz, és amelyek:

(a) különleges időszakokat és helyeket kivéve, kétirányú forgalom céljából elkülönített pályatesttel rendelkeznek, amelyek nem közlekedés céljára szolgáló sávval vagy kivételesen egyéb más módon vannak egymástól elkülönítve;

(b) úttal, vasútvonallal, villamossal vagy gyalogúttal szintbeli kereszteződésük nincsen;

(c) autópálya megjelöléssel külön ellátottak, és a gépkocsik bizonyos fajtái számára fenntartottak

A bekötő és kivezető utak beleértendők, függetlenül az autópálya kijelölésének helyétől. A városi autópályák szintén beleértendők.

Ipar és mezőgazdaság

Ipari termelési volumenindexek: Az ipari termelés tartalmazza a bányászatot és kitermelést, a feldolgozást, és az elektromos áram, gáz, gőz és vízellátást (a NACE Rev.1 Besorolás C,D,E részeinek megfelelően)

A teljes ipari termelés indexe magában foglalja az összes ipari vállalakozás adatait. Az ágazatonkénti indexek a 10 főnél nagyobb vállalatokra vonatkoznak.

Bruttó mezőgazdasági termelési volumenindex: számítására a nemzeti számláknál alkalmazott változatlan áras alap felhasználásával került sor. 1996-ig az 1991-es árak, majd 1997-től az 1995-ös árak szolgáltak a változatlan ár alapjának számításához.

Életszínvonal

Gépkocsik száma: Személygépkocsi: közúti gépjármű, amely nem motorkerékpár, utasok szállítására készült és (vezetővel együtt) nem több mint kilenc személy szállítására tervezték.

A "személygépkocsi" fogalma így lefedi a (jogosítvány nélkül vezethető) mini autókat, taxikat, bérelt gépkocsikat, amennyiben ezeknek tíznél kevesebb ülésük van. Ez a kategória magába foglalja a "pick-up"-okat is.

Telefonvonalak: Pillanatnyilag működő vagy ideiglenesen felfüggesztett fővonal, amely a készüléket a telefonközponttal összekapcsolja. A telefonvonalak magukba foglalják a magán és közületi vonalakat, a nyilvános telefonokat és a távközlési szolgáltatók vonalait. Ez a mobil készülékeket nem tartalmazza. A fővonalak az állomás célja szerint osztályozhatók: lakóhelyi, üzleti és nyilvános fővonal.

Megjegyzés: A magyar távközlési törvény elfogadása óta a Központi Statisztikai Hivatal (csakúgy, mint az EU tagállamai) adatgyűjtést végez a fővonalakról. Az 1993-ban hatályba lépett távközlési törvényt megelőzően a statisztikai adatgyűjtés a főállomásokról történt.

Internet-hozzáférések száma: az Internet-hozzáférések adatainak gyűjtése 1999-ben kezdődött.

Források

Teljes terület, infrastruktúra, ipar és mezőgazdaság, külkereskedelem, munkaerő-piac: nemzeti források.

Nemzeti számlák, infláció, fizetési mérleg, államháztartás, pénzügyek, demográfia: Eurostat.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!