5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

 

Demográfia

Nettó migrációs ráta: A nettó migráció nyers rátája (az EUROSTAT által újraszámítva) X évre a következő: népesség (X+1) - népesség (X) - halálozások (X) + születések (X). Ez feltételezi, hogy a népességben minden, nem a születésekből és halálozásokból változás a migráció következményének tekinthető. Ez a mutató számítási korrekciókat is tartalmaz (és vetítési hibákat, ha feltesszük, hogy a teljes népességre vonatkozó adatok a nyilvántartásokban követett születéseken és halálozásokon nyugszik). Az adatok ebben az esetben konzisztensebbek. Az országok által szolgáltatott nyers ráta és az EUROSTAT által számított ráta közötti eltérés fő oka továbbá a hiányos vagy megkésett adatszolgáltatás.

Munkaerő

Gazdasági aktivitási ráta (ILO módszertan): A Munkaerő Minta Felmérés (LFS) alapján a munkaerő a 15 évnél idősebb népesség százalékában, ahol:

Munkaerő: foglalkoztatott és munkanélküli személyek a lenti ILO definíciók szellemében.

Foglalkoztatott népesség: minden 15 évnél idősebb személy, aki a mintavételi időszakban legalább egy órát dolgozott bérért, fizetésért, vagy más díjazásért, mint alkalmazott, vállalkozó, szövetkezeti tag, vagy segítő családtag. A fegyveres testületek tagjai szintén idetartoznak.

Munkanélküli népesség: minden 15 évnél idősebb személy, amelyre mindhárom alábbi, ILO munkanélküliségi feltétel igaz:

nincs munkája,

aktívan keres munkát,

két héten belül képes munkába állni.

LFS csak a 15-74 közötti népességet vizsgálja.

Munkanélküliségi ráta (ILO módszertan alapján): A munkanélküli népesség a munkaerő százalékában.

Ezek a mutatók az LFS-ből (Munkaerő Mintavételi Felmérés) kerültek levezetésre, figyelembe véve az ILO definícióit és ajánlásait.

A NACE ágaknak megfelelő átlagos foglalkoztatás (LFS): Ez a mutató az LFS-ből (Munkaerő Mintavételi Felmérés) lett levezetve figyelembe véve az ILO definícióit és ajánlásait.

Infrastruktúra

Vasúthálózat: Minden vasút az adott régióban. Nem foglalja magába a közúti vagy vízi leágazásokat, akkor sem, ha gördülő állományt ilyen úton is szállítják, pl. vagonszállítás vontatóval vagy komppal. Nem tartalmazza azokat a vonalakat, amelyeket szezonálisan csak turista célokra, ahogyan a csak bányászati célra épült vonalakat sem; nem tartalmazza az erdőgazdasági vagy más ipari vagy mezőgazdasági vállalkozáshoz tartozó vonalakat és azokat sem, amelyek a közcélú használat elől elzártak. Az adatok a vasútvonalak építési hosszúságát veszi figyelembe.

Autópályák hossza: Utak, amelyeket kifejezetten gépkocsi közlekedés céljára terveztek és építettek, és amelyek nem tartoznak a velük határos ingatlanhoz, és amelyek:

(a) különleges időszakokat és helyeket kivéve, kétirányú forgalom céljából elkülönített pályatesttel rendelkeznek, amelyek nem közlekedés céljára szolgáló sávval vagy kivételesen egyéb más módon vannak egymástól elkülönítve;

(b) úttal, vasútvonallal, villamossal vagy gyalogúttal szintbeli kereszteződésük nincsen;

(c) autópálya megjelöléssel külön ellátottak, és a gépkocsik bizonyos fajtái számára fenntartottak

A bekötő és kivezető utak beleértendők, függetlenül az autópálya kijelölésének helyétől. A városi autópályák szintén beleértendők.

Ipar és mezőgazdaság

Ipari termelési volumenindexek: Az ipari termelés tartalmazza a bányászatot és kitermelést, a feldolgozást, és az elektromos áram, gáz, gőz és vízellátást (a NACE Rev.1 Besorolás C,D,E részeinek megfelelően)

A teljes ipari termelés indexe magában foglalja az összes ipari vállalakozás adatait. Az ágazatonkénti indexek a 10 főnél nagyobb vállalatokra vonatkoznak.

Bruttó mezőgazdasági termelési volumenindex: számítására a nemzeti számláknál alkalmazott változatlan áras alap felhasználásával került sor. 1996-ig az 1991-es árak, majd 1997-től az 1995-ös árak szolgáltak a változatlan ár alapjának számításához.

Életszínvonal

Gépkocsik száma: Személygépkocsi: közúti gépjármű, amely nem motorkerékpár, utasok szállítására készült és (vezetővel együtt) nem több mint kilenc személy szállítására tervezték.

A "személygépkocsi" fogalma így lefedi a (jogosítvány nélkül vezethető) mini autókat, taxikat, bérelt gépkocsikat, amennyiben ezeknek tíznél kevesebb ülésük van. Ez a kategória magába foglalja a "pick-up"-okat is.

Telefonvonalak: Pillanatnyilag működő vagy ideiglenesen felfüggesztett fővonal, amely a készüléket a telefonközponttal összekapcsolja. A telefonvonalak magukba foglalják a magán és közületi vonalakat, a nyilvános telefonokat és a távközlési szolgáltatók vonalait. Ez a mobil készülékeket nem tartalmazza. A fővonalak az állomás célja szerint osztályozhatók: lakóhelyi, üzleti és nyilvános fővonal.

Megjegyzés: A magyar távközlési törvény elfogadása óta a Központi Statisztikai Hivatal (csakúgy, mint az EU tagállamai) adatgyűjtést végez a fővonalakról. Az 1993-ban hatályba lépett távközlési törvényt megelőzően a statisztikai adatgyűjtés a főállomásokról történt.

Internet-hozzáférések száma: az Internet-hozzáférések adatainak gyűjtése 1999-ben kezdődött.

Források

Teljes terület, infrastruktúra, ipar és mezőgazdaság, külkereskedelem, munkaerő-piac: nemzeti források.

Nemzeti számlák, infláció, fizetési mérleg, államháztartás, pénzügyek, demográfia: Eurostat.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!