Az erről szóló szerződéseket a 2010. január 15-i határidőig megkötötték, aminek nyomán hat konzorcium alakult meg. A Volán-társaságok ebben az évben összességében mintegy négymilliárd forint megtakarítással számolnak - hangsúlyozza az MNV közleménye.
Az MVN közleménye kiemeli, hogy a konzorciumok megalakításának célja regionális szintű, párhuzamosságoktól mentes menetrendek kialakítása, a gazdálkodás hatékonyságának javítása, a költségtakarékosság növelése, a szolgáltatási színvonal emelése, és a versenyképes közlekedési szolgáltatói struktúra kialakítása.
A hat konzorcium: a Hajdú Volán vezetésével a RónaBus Észak-Alföldi Regionális Közlekedési Konzorcium, a Borsod Volán vezetésével a Nordbus Észak-Magyarországi Regionális Közlekedési Konzorcium, a Tisza Volán vezetésével a Dél-Alföldi Regionális Közlekedési Konzorcium, az Alba Volán vezetésével a Közép-Dunántúli Regionális Közlekedési Konzorcium, a Kisalföld Volán vezetésével a Nyugat-Dunántúli Regionális Közlekedési Konzorcium, és a Gemenc Volán vezetésével a Dél-Dunántúli Regionális Közlekedési Konzorcium.
A hat szerződés tartalma megegyezik, csak a működési területek besorolásában vannak különbségek. A szerződések határozatlan időre szólnak, de legfeljebb a konzorciumi tagok és a közlekedési minisztérium közötti a közszolgáltatási szerződések időtartamára.
A közszolgáltatási szerződésben vállalt kötelezettségeik teljesítéséért a cégek önálló felelősséggel tartoznak, de ha valamely tagnak a konzorcium döntése alapján gazdasági hátránya keletkezne, azt a gazdasági előnyt élvező tagoknak kompenzálniuk kell.
A konzorciumok igazgatótanácsának hatáskörébe tartozik egyebek között az új tag felvétele, a pályázatok benyújtásáról, projektek megindításáról szóló döntések, az együttműködési stratégia és a cselekvési terv elfogadása, valamint a felmerült költségek megosztásának, az egyes finanszírozási hozzájárulások mértékének meghatározása.
A közleményből kiderül, hogy a hetedik, a Közép-magyarországi régióban működő konzorciumról még nincs döntés, mert a főváros mint vonzásközpont tágabb közlekedés-szervezési kapcsolatokat igényel. A Volánbusz Zrt.-nek erre vonatkozó javaslatáról a közlekedési minisztérium, az érintett Volán-társaságok és a közlekedési régióvezetőkkel folytatott tárgyalások után döntenek.
A Volánbusz javaslatára a Budapest 80 kilométeres környezetét ellátó szolgáltatást a központi régióba megrendelt szolgáltatás körébe vonnák. A Salgótarján-Gyöngyös-Szolnok-Kecskemét-Székesfehérvár-Komárom által határolt területen működő négy Volán-társaság, a Hatvani, a Mátra, a Nógrád és a Vértes Volán integrációjára terjedne ki.
A Volánbusz két lépcsőben javasolja a megvalósítást: az első fázisban a négy érintett Volán-társaság vagyonkezelői jogai átkerülnének a Volánbuszhoz, így egységes, úgynevezett konszern irányítás valósulna meg. A második szakaszban a társaságok beolvadnának a Volánbusz Zrt.-be. A javasolt integrációval a Volánbusz számításai szerint a gazdálkodás évente 560-620 millió forint többletnyereséget hozna.
Az MNV a Volán társaságok 2010. évi I. féléves gazdálkodási adatainak, valamint a regionális konzorciumi szerződések működési tapasztalatainak ismeretében készít javaslatot a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanácsnak (NVT) az együttműködések kiterjesztésére és a szükséges további szervezeti intézkedésekre.