A Tétényi úton állnak a legjobban a munkákkal: a szerkezetépítés már hónapokkal ezelőtt befejeződött, az állomás mintegy 80 százalékos készültségi szinten van. Az aluljáróban már a burkolatokat helyezik el a szakemberek és megkezdték az állomás feletti kupola üvegezését is. Az üzemi terekben a német Siemens cég a legtöbb elektromos rendszert és egyéb épületgépészeti elemet már telepítette, az összes mozgólépcsőt beépítették és a térrendezéssel is jól haladnak, jelenleg a térkövezés zajlik az állomás környékén.
Hasonlóan előrehaladott állapotban van a Móricz Zsigmond körtéri és a Bocskai úti állomás építése is, ott a falakra a kéregpaneleket szerelik fel. Folyamatosan érkeznek a mozgólépcsők az állomásokra, összesen 97 mozgólépcsőt fognak a megállókba beépíteni, illetve minden állomáson liftek is segítik majd a le- és a feljutást.
A pesti oldali állomások egy részén még a szerkezetépítők dolgoznak, mivel a pajzsos alagútépítés elhúzódása miatt nem tudták befejezni ezeket a munkálatokat. Októberre várhatóan az összes állomás szerkezetkész állapotba kerül, de ezzel párhuzamosan minden állomáson már megkezdték a belső beépítési munkákat is.
A vágányépítéssel – azokon az alagútszakaszokon, ahol a betonfeltöltés elkészült és már a vágányok fektetése zajlik - a vállalkozó naponta átlagosan akár 140 métert is halad, jelenleg a Móricz Zsigmond körtér és a Szent Gellért tér közötti úgynevezett vágánykapcsolati műtárgynál járnak.
A DBR Metró Projekt Igazgatóság kitért arra is: ha a francia Alstom az új megállapodás szerint le tudja szállítani a szerelvényeket, akkor ők tartani tudják a kapcsolódó határidőket, vagyis 2013-ban megérkezhetnek a szerelvények, és 2014-ben már utasokat is szállíthat a 4-es metró.
Hozzátették, hogy a szerelvények késedelmének a véghatáridőre gyakorolt várható hatása alapos vizsgálatot igényel majd az elkövetkezendő hetekben. Várhatóan 2013-ban adják át az automata vonatbefolyásoló rendszert építő Siemensnek az első kocsikat, így a német cég elkezdheti a rendszer összehangolását a szerelvényekkel.
A Siemens eddig 50 millió euró feletti többletkövetelést nyújtott be a választott bírósághoz az alagútépítést végző Bamco konzorcium késedelme miatt, a projektigazgatóságot érintően pedig júliusig 85 milliárd forintos többletkövetelést jelentettek be, ennek azonban csak mintegy 20 százaléka tűnik megalapozottnak a DBR szerint.
A Keleti pályaudvarnál a kihúzó fölötti felszínrendezés nagyrészt elkészült, a Thököly út metróberuházást érintő szakasza új aszfaltburkolatot kapott, de a Thököly út belső része – a Dózsa György útig – jelenlegi állapotában alkalmatlan a forgalom lebonyolítására. A tér felszínrendezése is hamarosan elkezdődik, ezért egyelőre a kivitelező nem nyitja meg a forgalom előtt a területet. A végleges állapot a téren 2013-ra készül el.
A Móricz Zsigmond körtéren is várhatóak változások még az idén, a kivitelező a munkaterület szűkítésével visszaadhatja a terület egy részét. A Fővám téren és a Kálvin téren csak minimális változások lesznek ebben az évben, mivel a leadónyílásokra a belső beépítőnek és rendszerépítőnek még egy ideig szüksége van. A Rákóczi téren hamarosan kialakítják a végleges forgalmi rendet, és a tér körül megfordítják a menetirányt.
MTI