Hét darab hatrészes emeletes intercity motorvonat szállítására írt alá szerződést a svájci Stadler Rail Group az ausztriai távolsági személyszállítással foglalkozó Westbahn Management GmbH-val 110 millió euró (31 milliárd forint) összértékben, derül ki a cég lapunkhoz eljuttatott közleményéből.
Két év múlva már futnak
A Dosto fantázianevű emeletes villamos motorvonatok 2011-től a Bécs és Salzburg közötti intercity forgalomban közlekednek majd.
Az új, hatrészes Westbahn motorvonatokat első osztályú berendezésekkel látják el, illetve valamennyi közbenső kocsin büfét alakítanak ki. A teljes egészében akadálymentesített vonat 200 kilométer/óra sebességre lesz képes, továbbá modern utasinformációs rendszerrel és fogyatékkal élők számára is alkalmas mellékhelyiségekkel is rendelkezni fog.
A könnyűszerkezetes alumíniumkonstrukciónak köszönhetően a vonatok a hagyományos emeletes járműveknél sokkal könnyebbek lesznek, ami dinamikus gyorsulást és alacsonyabb üzemeltetési költségeket tesz lehetővé az üzemeltető számára. A Westbahn tervei szerint minden vonaton hat utaskísérő lesz.
Svájc már rendelt
Ez már a második megbízás, amelyet a Stadler az emeletes motorvonatok piacán nyer el. Az elsőt a Svájci Szövetségi Vasúttársaságtól (SBB) kapta egy évvel ezelőtt 50 darab emeletes Dosto-motorvonat gyártására 1 milliárd svájci frank (180 milliárd forint) értékben.
Az SBB-projekt a terveknek megfelelően halad: az első vonat alumínium kocsiszekrénye múlt héten készült el, az első szerelvény leszállítására pedig 2010. június 4-én kerül sor.
Ennek a két megbízásnak köszönhetően a Stadler belépett mind az elővárosi-, mind az intercity emeletes motorvonatok piacára, amelynek eredményeképpen a Csoport az altenrheini üzemét - mintegy 30 millió svájci frankos (5,4 milliárd forint) beruházással - az emeletes vonatok kompetenciaközpontjává alakította át.
A MÁV is kacérkodott a gondolattal
A Stadler úgy véli, hogy az új, elővárosi és intercity közlekedést megcélzó emeletes vonatkoncepciója megoldást nyújt arra a MÁV Zrt. által korábban ismertetett elképzelésre is, amely szerint Budapest legnagyobb forgalmú elővárosi vonalainak személyszállítását a későbbiekben emeletes motorvonatokkal oldanák meg.
Az emeletes vonatok vásárlásának terve néhány éve már hivatalosan is felmerült a MÁV-nál, de az erről szóló pályázatot még nem írták ki. A Stadler mellett a tenderen indulna a Bombardier is, amely emeletes vonatát még 2006 őszén mutatta be a magyar közönségnek.
Menedzsment Fórum