3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

110 millió eurós megrendelést kapott a Stadler emeletes vonatok szállítására Ausztriából. Ilyen típusú vonatok beszerzése korábban a MÁV-nál is szóba került – a Stadler és a Bombardier már jelezte, hogy indulna a tenderen.

Hét darab hatrészes emeletes intercity motorvonat szállítására írt alá szerződést a svájci Stadler Rail Group az ausztriai távolsági személyszállítással foglalkozó Westbahn Management GmbH-val 110 millió euró (31 milliárd forint) összértékben, derül ki a cég lapunkhoz eljuttatott közleményéből.

Két év múlva már futnak

A Dosto fantázianevű emeletes villamos motorvonatok 2011-től a Bécs és Salzburg közötti intercity forgalomban közlekednek majd.

Az új, hatrészes Westbahn motorvonatokat első osztályú berendezésekkel látják el, illetve valamennyi közbenső kocsin büfét alakítanak ki. A teljes egészében akadálymentesített vonat 200 kilométer/óra sebességre lesz képes, továbbá modern utasinformációs rendszerrel és fogyatékkal élők számára is alkalmas mellékhelyiségekkel is rendelkezni fog.

A Dosto látványterve (Forrás: Stadler)

A könnyűszerkezetes alumíniumkonstrukciónak köszönhetően a vonatok a hagyományos emeletes járműveknél sokkal könnyebbek lesznek, ami dinamikus gyorsulást és alacsonyabb üzemeltetési költségeket tesz lehetővé az üzemeltető számára. A Westbahn tervei szerint minden vonaton hat utaskísérő lesz.

Svájc már rendelt

Ez már a második megbízás, amelyet a Stadler az emeletes motorvonatok piacán nyer el. Az elsőt a Svájci Szövetségi Vasúttársaságtól (SBB) kapta egy évvel ezelőtt 50 darab emeletes Dosto-motorvonat gyártására 1 milliárd svájci frank (180 milliárd forint) értékben.

Az SBB-projekt a terveknek megfelelően halad: az első vonat alumínium kocsiszekrénye múlt héten készült el, az első szerelvény leszállítására pedig 2010. június 4-én kerül sor.

Ennek a két megbízásnak köszönhetően a Stadler belépett mind az elővárosi-, mind az intercity emeletes motorvonatok piacára, amelynek eredményeképpen a Csoport az altenrheini üzemét - mintegy 30 millió svájci frankos (5,4 milliárd forint) beruházással - az emeletes vonatok kompetenciaközpontjává alakította át.

A MÁV is kacérkodott a gondolattal 

A Stadler úgy véli, hogy az új, elővárosi és intercity közlekedést megcélzó emeletes vonatkoncepciója megoldást nyújt arra a MÁV Zrt. által korábban ismertetett elképzelésre is, amely szerint Budapest legnagyobb forgalmú elővárosi vonalainak személyszállítását a későbbiekben emeletes motorvonatokkal oldanák meg.

Az emeletes vonatok vásárlásának terve néhány éve már hivatalosan is felmerült a MÁV-nál, de az erről szóló pályázatot még nem írták ki. A Stadler mellett a tenderen indulna a Bombardier is, amely emeletes vonatát még 2006 őszén mutatta be a magyar közönségnek.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!