2009. szeptember 2. 08:06

110 millió eurós megrendelést kapott a Stadler emeletes vonatok szállítására Ausztriából. Ilyen típusú vonatok beszerzése korábban a MÁV-nál is szóba került – a Stadler és a Bombardier már jelezte, hogy indulna a tenderen.

Hét darab hatrészes emeletes intercity motorvonat szállítására írt alá szerződést a svájci Stadler Rail Group az ausztriai távolsági személyszállítással foglalkozó Westbahn Management GmbH-val 110 millió euró (31 milliárd forint) összértékben, derül ki a cég lapunkhoz eljuttatott közleményéből.

Két év múlva már futnak

A Dosto fantázianevű emeletes villamos motorvonatok 2011-től a Bécs és Salzburg közötti intercity forgalomban közlekednek majd.

Az új, hatrészes Westbahn motorvonatokat első osztályú berendezésekkel látják el, illetve valamennyi közbenső kocsin büfét alakítanak ki. A teljes egészében akadálymentesített vonat 200 kilométer/óra sebességre lesz képes, továbbá modern utasinformációs rendszerrel és fogyatékkal élők számára is alkalmas mellékhelyiségekkel is rendelkezni fog.

A Dosto látványterve (Forrás: Stadler)

A könnyűszerkezetes alumíniumkonstrukciónak köszönhetően a vonatok a hagyományos emeletes járműveknél sokkal könnyebbek lesznek, ami dinamikus gyorsulást és alacsonyabb üzemeltetési költségeket tesz lehetővé az üzemeltető számára. A Westbahn tervei szerint minden vonaton hat utaskísérő lesz.

Svájc már rendelt

Ez már a második megbízás, amelyet a Stadler az emeletes motorvonatok piacán nyer el. Az elsőt a Svájci Szövetségi Vasúttársaságtól (SBB) kapta egy évvel ezelőtt 50 darab emeletes Dosto-motorvonat gyártására 1 milliárd svájci frank (180 milliárd forint) értékben.

Az SBB-projekt a terveknek megfelelően halad: az első vonat alumínium kocsiszekrénye múlt héten készült el, az első szerelvény leszállítására pedig 2010. június 4-én kerül sor.

Ennek a két megbízásnak köszönhetően a Stadler belépett mind az elővárosi-, mind az intercity emeletes motorvonatok piacára, amelynek eredményeképpen a Csoport az altenrheini üzemét - mintegy 30 millió svájci frankos (5,4 milliárd forint) beruházással - az emeletes vonatok kompetenciaközpontjává alakította át.

A MÁV is kacérkodott a gondolattal 

A Stadler úgy véli, hogy az új, elővárosi és intercity közlekedést megcélzó emeletes vonatkoncepciója megoldást nyújt arra a MÁV Zrt. által korábban ismertetett elképzelésre is, amely szerint Budapest legnagyobb forgalmú elővárosi vonalainak személyszállítását a későbbiekben emeletes motorvonatokkal oldanák meg.

Az emeletes vonatok vásárlásának terve néhány éve már hivatalosan is felmerült a MÁV-nál, de az erről szóló pályázatot még nem írták ki. A Stadler mellett a tenderen indulna a Bombardier is, amely emeletes vonatát még 2006 őszén mutatta be a magyar közönségnek.

Menedzsment Fórum

Lépj velünk a növekedés útjára! Kockázati tőke, közösségi finanszírozás / crowdfunding, gyakorlati tapasztalatok hazai és nemzetközi nagyágyúktól és startupperektől! Ismerd meg a legújabb finanszírozási lehetőségeket és a startup-ökoszisztéma fejlődési irányait és lehetőségeit!

Finanszírozás 2019 - startuppereknek kedvezmény, 25 év alattiaknak ingyenes! Részletek és jelentkezés