A közösségi közlekedés rendbetételének első lépése a pénzügyi stabilitás és kiszámíthatóság megteremtése. Az ágazatot évtizedek óta egyszerre jellemzi az alulfinanszírozottság és a pazarlás. A tervezhetőbb gazdálkodás feltételei a szerződéses alapon nyugvó finanszírozási háttér megteremtésével biztosíthatók.
A megkötött szerződésben a magyar állam a MÁV Zrt-t bízza meg a nyílt hozzáférésű vasúti pályahálózat működtetésével a meghatározott vasútvonalakon. Az állam e feladat ellátásának fejében a vasúttársaság bevételekkel nem fedezett, indokolt költségeit megtéríti, vagy ennek hiányában jogszabály alapján kezességet vállal az e költségeket fedező hitel felvételére. A múlt héten megjelent kormányhatározatban foglaltak szerint a MÁV Zrt. idén e célból 35 milliárd forint értékben kötvényt bocsáthat ki.
A pályaműködtetési szerződés évek óta esedékes megkötésével a MÁV történetében első alkalommal számolhat hosszabb távra szóló állami vállalásokkal. A dokumentum létrejöttével a kormányzat hazai és uniós jogszabályi kötelezettségeket teljesít. Az 5 évre szóló, évente felülvizsgálandó szerződéssel egyértelműen szabályozottá válik az állam és a pályaműködtető nemzeti vasúttársaság közötti viszony, kiszámíthatóbbá, hatékonyabbá válik a vasúti pálya működtetése.
mfor.hu