2001. március 8. 11:00

A GKI, a Webigen Rt. és a Sun Microsystems által negyedévente, az internet használati szokásokról készített felmérés kimutatta, hogy a magyar internetes kiskereskedelem 4-5 éves késésben van az Egyesült Államokhoz képest.

Az interneten keresztül lebonyolított vállalatközi forgalom (B2B) 21 milliárd forintot tett ki tavaly, míg az elektronikus kiskereskedelem, a B2C értékesítés 1,1 milliárd forint árbevételt ért el, ami a teljes 2000 évi kiskereskedelmi forgalom 0,02 %-a - derül ki a GKI Gazdaságkutató Rt. felméréséből.

A GKI a Webigen Rt.-vel és a Sun Microsystems Magyarországgal együttműködve negyedévente vizsgálja az internet használati szokásokat, a magyar elektronikus gazdaság fejlődését. Az első negyedéves felmérés eredményei szerint a magyar internetes kiskereskedelem 1-2 éves lemaradásban van Nyugat-Európához és 4-5 éves késésben az Egyesült Államokhoz képest.

A felmérés eredményeit egy indexben, a GKI-Webigen internetgazdasági indexben összegzik, amely a magyar gazdaság vizsgált szegmensének az internettel és az internetes üzleti alkalmazásokkal kapcsolatos várakozásait számszerűsíti. Az index meghatározásához az internetes értékesítés és beszerzés várható alakulását, az internetnek a vállalat piacára gyakorolt hatását és az internet lehetőségeinek jelenben és jövőben vélt kihasználását kellett megismerni. Az idei év első negyedévében a GKI-Webigen internet-gazdasági indexének értéke 12,0 volt, de az index komoly eltéréseket mutatott az egyes részpiacokon.

A felmérés során főként az ipar, építőipar és gazdasági szolgáltatások területén működő 400 közép- és nagyvállalatot kérdeztek meg internethasználati szokásaikról. A felkeresett társaságok 1999-es árbevételük alapján 17 százalékban reprezentálják a vizsgált ágazatokat. A válaszadó cégeknek egyelőre csak kis része, 16 százaléka foglalkozik az internettel és annak üzleti lehetőségeivel a vállalati stratégia szintjén, de közel 50 százalékuk a cég internetes stratégiájának kidolgozását a következő 1-2 év feladatai között említi. A felmérés szerint az internetes üzleti alkalmazások elsősorban a vevői kapcsolattartás területén terjedtek el, a beszállítói kapcsolattartás és a marketing internetes formáját a vállalatok kisebb része használja.