Korábban a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium levélben hozta az ÁAK Zrt. tudomására, hogy március 11-től neki kell üzemeltetnie a frissen átadásra kerülő, Szegedet elkerülő M43-as autópályát. Mivel az ÁAK - egymaga a munka elvégzésére nem képes - elsőként a Magyar Közút Kht. Csongrád megyei Területi Igazgatóságát kérte fel arra, hogy vállalja el a munkát. A Kht. viszont csak abban az esetben vállalta volna a feladatot, ha biztosítják számára a szükséges eszközöket.
Ezért az ÁAK március elején arról tájékoztatta a Közbeszerzési Döntőbizottság elnökét, hogy hirdetmény közzététele nélküli tárgyalásos eljárást kezdeményez az üzemeltetésre.
Kézenfekvő megoldásként kínálkozott, hogy az új autópályarészt a Budapest és Szeged közti M5 szakasz üzemeltetője, az AKA Rt. működtesse, figyelembe véve, hogy alig pár nap volt az M43-as átadásáig.
A Döntőbizottság elnöke csak utólag vette észre, hogy a szerződésbe foglalt határozott időtartam 2020-ig tart. Ilyen hosszú megbízás viszont már nem fér bele a hirdetmény közzététele nélküli tárgyalásos eljárásba, mivel sürgős ügyben egy lehetséges vállalkozóval sem lehet leszerződni 14 évre.
A sürgősségre alapozott hosszú távú jogot a Döntőbizottság is jogsértőnek ítélte, és 5 millió forintra bírságolta meg az ÁAK Zrt.-t. A megkötött szerződés viszont tovább él.
MTI/Menedzsment Fórum
Ötmilliós KDB-bírság az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-nek
A Közbeszerzési Döntőbizottság 5 millió forintra bírságolta az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.-t. A Közbeszerzési Értesítőben megjelent határozat indoka, hogy az ÁAK hirdetmény közzététele nélküli tárgyalásos eljárásban 14 évre szerződött az AKA Rt.-vel az M43 autópálya üzemeltetésére.