Az újabb támogatás nélkül a vasút az idén 54 milliárd forintot bukna a naponta vonatra szálló 140 ezer és néhány havonta egyszer jegyet váltó 1,2-1,8 millió utasán.
A jelek szerint a személyszállítás finanszírozásában tátongó több tízmilliárd forintos űr befoltozásához aligha lesz elég, hogy a második félévi támogatásnak elvben legalább egy része átmenetileg a MÁV-Start számláin kamatozik. Ez ugyanis legfeljebb néhány milliárd forint kamatbevételt hozhat.
A személyszállító cég újabb kérésének teljesítése azt jelentené: a vasúti menetrend fenntartása mintegy 161 milliárd forintjába, azaz a tavaly betervezett és elfogadott összeg csaknem másfélszeresébe kerül a költségvetésnek. Majdnem éppen annyiba, mint amennyire a MÁV-Start közelmúltban elfogadott stratégiai terve szerint 2009-ben igényt tartana. (Ez az összeg 154,5 milliárd lenne.)
A kérdés már csak az: a most kért pénzt miből fizethetnék ki? A lehetőségek sorában az első helyen a MÁV-Cargo eladásából várt - és a remények szerint az év vége előtt befolyó - 102,5 milliárd forintos privatizációs bevétel felhasználása áll. A vasúti szolgáltatásokon hajszálnyit sem javító, legjobb esetben is színvonaluk megtartására módot adó tőkeinjekcióról azonban a pénzügyi tárcánál aligha kapkodják el a döntést. A pénzt ugyanis ráér decemberben kifizetni. A lépések sorában ennél előbbre való a MÁV-Start idei közszolgáltatási szerződésének megkötése. A dokumentum már csak a MÁV igazgatóságának jóváhagyására vár. Ha ez megszületik, a pénzügyminiszter asztalára kerülhet ellenjegyzéséért - számol be a Népszabadság.