A BA közlése szerint március 1-ig visszamenőleg, azonnali hatállyal három százalékkal emeli a béreket, decemberben pedig újabb, két százalékos béremelésnek megfelelő bónuszt fizet a cég, amennyiben a repülőtér 2009-es utasforgalma - három százalékos növekedést produkálva - meghaladja a 8,7 millió főt.
Amiről csak álmodhatnak
A szakszervezetek viszont úgy vélik: a 3+2 százalékos emelés nem ellentételezi az elvett műszakpótlékokat, ráadásul a plusz két százalékot olyan feltételekhez kötötték, amelyek bizonyosan nem fognak teljesülni. Ferihegynek ugyanis a legszebb békeidőkben sem sikerült teljesítenie a fent említett utasszámot, áll a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) és a Repülőtéri Dolgozók és Szolgáltatók Szakszervezet (RDSZSZ) közleményében. (A célkitűzés valóban meglehetősen irreálisnak tűnik - az utasszám idén az első két hónapban 14 százalékkal csökkent – a szerk.)
A szakszervezetek összességében úgy vélik, hogy - a közelmúltban bejelentett intézkedések nyomán - több száz dolgozó bére nem hogy növekedni, hanem jelentősen csökkenni fog.
A LESZ és az RDSZSZ szerint a Hochtief-BA "ajánlata" másrészt nyílt zsarolás. A cég ugyanis a béremelés második fele kifizetésének feltételéül szabta, hogy semmilyen "rendkívüli belső eseményre" nem kerül sor a reptéren, egyértelműen a sztrájkra utalva ezzel, állítják a szakszervezetek.
Érik a sztrájk
A LESZ amiatt is tiltakozik, hogy a BA beszüntette a kollektív szerződésről folytatott konzultációt – szerintük nem is törekedett megegyezésre az új munkarendekkel és műszakpótlékokkal kapcsolatban. Mindezt figyelembe véve a LESZ és az RDSZSZ arra figyelmeztet, hogy nem csak a bíróság előtt fog elégtételt venni a szerintük jogtalan sérelmekért, hanem a tiltakozás és az érdekérvényesítés valamennyi eszközével is élni fog – közleményük szerint ismét érik a sztrájk.
Mint ismert, a LESZ és az RDSZSZ 2008. december 10-e és 23-a közötti sztrájkja jelentős fennakadásokat okozott Ferihegyen: az egyes terminált be kellett zárni, az első napokban pedig tömeges járattörlésekre volt szükség.
Menedzsment Fórum