Kapcsolatépítés
A CRM-mel szemben a Partner Relationship Management (PRM) valóban a kapcsolatról szól. A lényege, hogy a vállalat megértse az üzleti partnerek igényeit és kielégítse azokat a legjobb képességei szerint. Emellett a kapcsolat építés során bizalomépítés is folyik. Éppen ezért a PRM sokkal komplexebb folyamat, egyszerű adatgyűjtésnél.
A PRM alatt nem egyfajta parner-programot kell érteni, mint amelyet manapság a high-tech vállalatok oly lelkesen indítanak, noha esetenként a cégek ezeket a stratégiai összefonódásokat is is ilyen névvel illetik. A partner-programok ugyanis a CRM-hez hasonlóan összegyűjtik és rendszerezik az információkat, ezekből pedig riportok készülnek. Mindennek célja, hogy a vállalat megismerje partnerének piaci lépéseit és a kihívásokra adott reakcióit.
A PRM során meg kell tanúlni kommunikálni a partnerekkel, ennek alapja hasonlóan a CRM-hez a cég által gyűjtött adatok szolgálnak alapul. Ennek a folyamatnak ugyanakkor meg kell teremteni a hátterét. A személyes bizalom kiépítése és megosztása nélkül mindez nem működik. Célszerű bizonyos megállapodásokat kötni, hiszen az együttműködés természetes velejárója a konfliktus, amely ebben az esetben a rögzített klauzúlák alapján kezelhető.
A PRM emellett kihívásokat intéz a változásokra való figyelem irányába is. Ezek nélkül ugyanis nem tud a vállalat reagálni a kihívásokra, és a piaci kínálatának formálása, oly módon zajlik, hogy egy-egy partnert annak korábbi preferenciái alapján próbál a az igények változása után is kiszolgálni.
A globális gazdaság kihívásai közepette
A PRM alkalmazása mind több vállalat számára lesz nélkülözhetetlen, a globalizálódó gazdaság mellett a cégek csak így őrízhetik meg a függetlenségüket. A piacon csak azok a vállalatoknak sikerülhet a talponmaradás, amelyek elfogadják egymásrautaltságot. Ez azonban nagyfokú bizalmat igényel az együttműködőktől.
A vállalatoknak meg kell találniuk világszerte azokat a partnereket, akikkel együttműködve sikerrel szolgálhatják ki a piaci igényeket. A sikeres együttműködéshez szükség van bizalomra, szakmai tudásra, és a partnerek kölcsönös és alapos ismeretére. A PRM programok alkalmazása ehhez segíthet hozzá, és ezáltal a vállalat sikeres piaci működéséhez.
Kapcsolódó anyag
ERP - CRM - eCRM
Kisvállalatok és a CRM rendszerek
Partner Relationship Management (PRM) - egy új fogalom a vezetésben
A jelenlegi piaci versenyben a vállalatok mindent megtesznek annak érdekében, hogy a piaci pozíciójukat biztosítsák, illetve részesedésüket növeljék. Ennek egyik eszköze a Customer Relationship Management (CRM), amely a vevői igények megismerését segítheti, és az így szerzett adatok a lojalitást teremthetik meg. A szakemberek szerint ugyanakkor legalább ilyen fontos, hogy a partnereit is megismerje a vállalat, hiszen a termékek és szolgáltatások előállításban kulcsszerepük lehet.