A legjobb munkahelyi tapasztalatokról szóló beszámolókból kiderül, hogy mi az, ami igazán értékessé teszi a munkatapasztalatot. A kutatás rámutat arra, hogy olyan munkákra van szüksége a diákoknak, ami kihívást jelent számukra, illetve megmutatkozhat a tehetségük és a rátermettségük. A tanulók azokat a munkaadókat értékelik, akik jó képzést és támogatást nyújtanak, és elismerésben részesítik őket a jó munkavégzésért. A haszon pedig kölcsönös, mivel a diákok a tapasztalatszerzés során hozzájárulhatnak a cég fejlődéséhez.
A kutatás fő megállapításai a következők:
- A diákok a munkatapasztalatot nélkülözhetetlennek tartják. Gyakran ezt kevés pénzért vagy ingyen akarják megszerezni, mert úgy gondolják, hogy maga a tapasztalat a jutalmuk.
- A tanulók gyakran feláldozzák a fizetésüket vagy a kényelmüket, hogy megfelelő és elégséges munkatapasztalatot szerezzenek.
- A legtöbb diák saját maga deríti ki a lehetőségeket, hogy hol tud szerezni munkatapasztalatot. Emiatt a pozitív vagy negatív visszajelzés könnyen terjed a tanulók között arról, hogy vajon melyik munkaadó nyújt megfelelő minőséget a munkatapasztalatok terén.
- A diákok nagy része úgy érezte, hogy a munkatapasztalat (még akkor is, ha az amúgy nem volt kielégítő) lehetőséget ad, hogy szakértelemhez jussanak, és ez egy fontos eszköz, ami segít nekik abban, hogy a képzettségüknek megfelelő munkát találjanak később.
- Mikor a tanulók érdekes munkát és felelősséget kapnak, az sikerélményt nyújt számukra, legyen szó a folyamatok fejlesztéséről vagy egy projektben való részvételről. Ez sokkal emlékezetesebb és fontosabb nekik, mint hogy mennyit fizetnek.
Chris Phillips, a GTI angol és ír részlegének kiadói igazgatója az eredmények kapcsán úgy vélte: "azt a céget tekintik a fiatalok a nyári gyakorlat igazi győztesének, amely jó munkatapasztalatok nyújt számukra."
Ez ugyanis, véli a szakember, haszon a diáknak, aki értékes szaktudásra tesz szert és javítja az önéletrajzát, eladhatóbbá téve őt a munkaerőpiacon. Jól járnak a munkaadók is a gyakorlati tapasztalatok átadásával, hiszen így a legjobb végzősök megszerzése könyebbé válik számukra. Mint Philips elmondta, a szakértők számára azért volt érdekes és tanulságos a felmérés, mert kiderült: annak ellenére, hogy az emberek mit gondolnak, nem a pénz dominál a diákok döntései során.