A belgiumi francia nyelvű lapok érdekeit védő cég, a Copiepresse egy évvel ezelőtt indított pert a Google ellen, azt követelve, hogy csak az érintett kiadók előzetes engedélyével kerülhessenek fel a Google oldalaira a belga cikkek, s hogy az érintett médiacégeknek a Google ezért fizessen is.
Szeptember elején a brüsszeli bíróság ítéletben kötelezte az amerikai vállalatot, hogy internetes keresőprogramjának belga oldalairól távolítsa el a Copiepresse-hez tartozó lapok cikkeit, fotóit, ábráit, s magas összegű bírságot szabott ki, ha ez nem történne meg. (Minden egyes nap késlekedésért a Google-nak egymillió eurót kellett volna fizetnie.)
Az amerikai cég újabb eljárást kért, s ez ért véget a most kedden meghozott ítélettel: eszerint a közlési tilalom a szerzői jogok miatt továbbra is érvényes, de a pénzbírság összegét csökkentették, azaz késlekedés esetén napi 25 ezer euróban szabták meg.
Hazánkban erősít a Google
A Google erősíteni kívánja magyarországi jelenlétét, ezért a magyar nyelven jelenleg is elérhető szolgáltatásainak továbbfejlesztését, illetve újak indítását tűzte ki célul a vállalat.
Peresztegi Zoltán, az amerikai központú cég magyarországi képviselője a helyi internetpiac fejlettségével indokolta a világcég döntésének időzítését. A menedzsment megítélése szerint most érte el az internet magyarországi elterjedtsége, és az on-line reklámpiac a szükséges szintet ahhoz, hogy érdemes legyen megvizsgálni a szolgáltatáspaletta bővítését - mondta a helyi képviselő.
Utalt arra, hogy a világhálót ma már az emberek harminc százaléka használja, az internetes hirdetések piaca pedig tavaly ötven százalékkal 9,6 milliárd forintra nőtt.
Beszámolt arról, hogy a Google portfóliójában jelenleg kereső, levelező, eszköztár, képrendező, hirdetési, és asztali alkalmazásokat kezelő programokat lehet magyarul megtalálni a weben. Ugyanakkor még csak angolul érhetők el például a cég műholdas, illetve hagyományos térképkezelő, híranyagokat tematizáló, könyvtár funkciójú, személyre szabható honlapot szerkesztő, mozgóképek feltöltését szolgáló, és kapcsolatépítő szolgáltatásai.
A helyi képviselő nem szolgált adatokkal a Google jelenlegi magyarországi piaci részesedésével, és a vállalati célokkal kapcsolatban sem. Utalt ugyanakkor egy szakmai piackutató cég felmérésére, amely szerint a magyarországi keresőprogramok reklámbevételeiből a Google 34 százalékkal részesedik.
MTI/Menedzsment Fórum