A Nabucco gázvezeték projektről szóló, július 13-án Ankarában aláírandó kormányközi megállapodás mellett magyar kezdeményezésre - a szándékok szerint - politikai nyilatkozatot is tesznek a résztvevők a szerződés mielőbbi ratifikálása érdekében - mondta el Bayer Mihály, a Nabucco projektért felelős magyar utazó nagykövet szerdán Budapesten sajtóbeszélgetésen. A nagykövet hozzátette: az Európai Unió szándéka egyoldalú nyilatkozat megtétele, ami - "vélelmezhetően" - a Nabucco projektet támogatja.
A kormányközi megállapodás azt jelenti, hogy minden résztvevő állam biztosítja a megfelelő szabályozási keretet ahhoz, hogy a törökországi indulási ponttól az ausztriai Baumgartenig azonos feltételekkel lehessen a földgázt szállítani a Nabucco vezetéken. Bayer Mihály közölte, hogy az ankarai dokumentumokat csak az aláírást követően hozzák nyilvánosságra, addig a tartalmáról nem beszélhet.
A nagykövet szerint a szerződés mindenben megfelel az Európai Unió gázdirektívájának és az európai energia chartának. Ezzel válaszolt arra az újságírói kérdésre is, hogy Törökország megkapja-e a vezetékben szállított földgáz 15 százalékát, amire igényt tart.
A nagykövet mérföldkőnek nevezte a megállapodás aláírását, de szerinte ez még nem az a pont, "ahonnan ne lehetne visszafordítani" a projekt menetét. Ezt a pontot a beruházásról szóló befektetési döntés meghozatalával éri el - fűzte hozzá a Bayer Mihály. A döntést pedig a beruházásra és a gázvezeték működtetésére létrejött Nabucco vállalkozás, a Nabucco Nemzetközi Gázvezeték Konzorcium (Nabucco Gas Pipeline Internatinal GmbH) a kormányközi megállapodást követően megkezdett szállítói és finanszírozói tárgyalások eredményétől függően várhatóan 2010-ben hozza meg - tette hozzá gazdasági szakértőkre hivatkozva.
Bayer Mihály hangsúlyozta, hogy a Nabucco projekt hosszú folyamat, amelyben a magyar diplomácia "észrevétette" magát. Számos esetben hivatkoznak a magyar lépésekre, és a 2009 januári budapesti csúcstalálkozó pedig visszaadta a projekt hitelességét. Magyar kezdeményezés a Nemzetközi Nabucco Igazgatóság (International Nabucco Board) felállítása is. A későbbiekben - ha az Európai Unió nem nevez ki újra koordinátort - akkor ez a testület gondoskodik arról, hogy az ügy megkapja a folyamatos politikai támogatást.
A 2008-as árakon 7,9 milliárd euró értékű Nabucco beruházás 2-2,5 év múlva kezdődhet meg - mondta Bayer Mihály. A finanszírozás és a költségek elosztása már a Nabucco konzorcium feladata. A konzorcium tagja a magyar Mol mellett az osztrák OMV, a román Transgaz, a török Botas, a bolgár Bulgargaz, valamint a német RWE. Az ankarai dokumentum nem foglalkozik sem közvetlenül, sem közvetetten a finanszírozási kérdésekkel, így azzal sem, hogy a résztvevők kaphatnak-e állami garanciát a szükséges pénzügyi forrásokhoz.
A nagykövet megjegyezte, hogy a konzorciumban tag török, bolgár és román gáztársaság teljes egészében, vagy részben állami tulajdonban van. Az OMV-ben pedig kisebbségi részvényes az osztrák állam. A konzorciumban résztvevők egyenlő tulajdoni aránnyal rendelkeznek. A kormányoknak nem lesz ráhatásuk a tulajdonosi viszonyok változtatására sem - mondta újságírói kérdésre a nagykövet. Hozzáfűzte: ez az Európai Unió versenyhatóságának a feladata.
A tervek szerint a Közel-Keletet és Közép-Ázsiát az Európai Unióval Törökországon és Dél-Európán keresztül összekötő Nabucco csővezeték összesen 3300 kilométer hosszú lesz. A vezeték áthalad Magyarországon, de kikerüli Ukrajnát. Az alapforgatókönyv alapján 2011-ben 8 milliárd, 2020-ban 25,5 milliárd köbméter, míg a csúcs-forgatókönyv alapján 2011-ben 13 milliárd, 2020-ban pedig 31 milliárd köbméter földgázszállítási kapacitással fog működni a vezeték. A Nabucco konzorciumban résztvevő vállalkozások 25 éven keresztül a vezeték kapacitásainak 50 százalékával rendelkeznek az Európai Unió mentessége alapján, a többit pályázaton kell szétosztani.