2p

Sokszor nem értik az emberek, hogyan és mi alapján döntenek a cégek az ő hitelképességükről. Júliustól az Egyesült Államokban ez megváltozik, egy kaliforniai törvény ugyanis kimondja, hogy a hitelért folyamodóknak joguk van megismerni a döntések pontos hátterét.

Sokszor nem értik az emberek, hogyan és mi alapján döntenek a cégek az ő hitelképességükről. Júliustól az Egyesült Államokban ez megváltozik, egy kaliforniai törvény ugyanis kimondja, hogy a hitelért folyamodóknak joguk van megismerni a döntések pontos hátterét.

Két, a vásárlók hitelképességét elemző, óriás cég elébe ment az előírásoknak. Az Equifax és a Fair, Isaac Company (FICO) stratégiai szövetségre lépve elhatározták, hogy egységes szabályok szerint hozzáférhetővé teszik az adatokat az interneten.. A széles körben elterjedt formulák nyilvánosságra hozatalával a cégek szerint, a "pályázók" érdekeltebbek és informáltabbak lesznek.

A saját piacán vezető Equifax, 1999 óta foglalkozik internetes kereskedelmi ügyletek biztonságával, a vásárlók hitelképességének elemzésével. Az általuk kidolgozott rendszer olyan elterjedt, hogy a hitelező intézmények több mint háromnegyede az ő web oldalukra irányítja ügyfeleit..

Az elemzés költsége kevesebb, mint 13 dollár, s ezért cserében nemcsak egy pontszámot kap az illető, hanem tanácsokat is a hitelfelvétellel kapcsolatban. A 22 faktoron nyugvó elemzés, a hitelt kérelmező szakmai előéletén (korábbi munkahelyek), jövedelmi viszonyain és "hiteles" múltján alapul, amit azután egy 300 ponttól 900 pontig terjedő skálán azt értékelnek. A FICO szerint 720 pont az átlag, de az érdeklődő már 670 pont felett eséllyel folyamodhat hitelért. További sikere a vagyonára ráterhelhető jelzálogtól is függhet.

Az ügy hasznosságát felismerve további cégek is társultak, hogy még július előtt on-line informálhassák a hozzájuk fordulókat. A már korábban startolt Trans Union és Experion mellett decembertől hasonló profillal indult be az internetes Qspace.com és a rövid életű E-loan.com.

Az on-line hitelpiacon nem ez az első nagy verseny. A internetes vásárlások megkönnyítésére még 1997-ben a NextCard kifejlesztette az Internet Visa-t. Rá két évvel a Providian cég ugyanilyen szolgáltatást indított be más néven. A két cég között egy banner robbantotta ki az ellenségeskedést, aminek a vég egy per lett.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!