Sokszor nem értik az emberek, hogyan és mi alapján döntenek a cégek az ő hitelképességükről. Júliustól az Egyesült Államokban ez megváltozik, egy kaliforniai törvény ugyanis kimondja, hogy a hitelért folyamodóknak joguk van megismerni a döntések pontos hátterét.
Két, a vásárlók hitelképességét elemző, óriás cég elébe ment az előírásoknak. Az Equifax és a Fair, Isaac Company (FICO) stratégiai szövetségre lépve elhatározták, hogy egységes szabályok szerint hozzáférhetővé teszik az adatokat az interneten.. A széles körben elterjedt formulák nyilvánosságra hozatalával a cégek szerint, a "pályázók" érdekeltebbek és informáltabbak lesznek.
A saját piacán vezető Equifax, 1999 óta foglalkozik internetes kereskedelmi ügyletek biztonságával, a vásárlók hitelképességének elemzésével. Az általuk kidolgozott rendszer olyan elterjedt, hogy a hitelező intézmények több mint háromnegyede az ő web oldalukra irányítja ügyfeleit..
Az elemzés költsége kevesebb, mint 13 dollár, s ezért cserében nemcsak egy pontszámot kap az illető, hanem tanácsokat is a hitelfelvétellel kapcsolatban. A 22 faktoron nyugvó elemzés, a hitelt kérelmező szakmai előéletén (korábbi munkahelyek), jövedelmi viszonyain és "hiteles" múltján alapul, amit azután egy 300 ponttól 900 pontig terjedő skálán azt értékelnek. A FICO szerint 720 pont az átlag, de az érdeklődő már 670 pont felett eséllyel folyamodhat hitelért. További sikere a vagyonára ráterhelhető jelzálogtól is függhet.
Az ügy hasznosságát felismerve további cégek is társultak, hogy még július előtt on-line informálhassák a hozzájuk fordulókat. A már korábban startolt Trans Union és Experion mellett decembertől hasonló profillal indult be az internetes Qspace.com és a rövid életű E-loan.com.
Az on-line hitelpiacon nem ez az első nagy verseny. A internetes vásárlások megkönnyítésére még 1997-ben a NextCard kifejlesztette az Internet Visa-t. Rá két évvel a Providian cég ugyanilyen szolgáltatást indított be más néven. A két cég között egy banner robbantotta ki az ellenségeskedést, aminek a vég egy per lett.
Pontozással győzelemért
Sokszor nem értik az emberek, hogyan és mi alapján döntenek a cégek az ő hitelképességükről. Júliustól az Egyesült Államokban ez megváltozik, egy kaliforniai törvény ugyanis kimondja, hogy a hitelért folyamodóknak joguk van megismerni a döntések pontos hátterét.