Az európai befektetők Kína erős gazdasági növekedését tekintve bizakodóak, azonban az ázsiai országban befektető vállalatok egyre kifinomultabb protekcionizmussal néznek szembe - derült ki az EUCCC éves helyzetjelentéséből.
"Egyre növekszik a gazdasági nacionalizmus, és ez aggodalommal tölt el minket" - mondta Jörg Wuttke, az EUCCC elnöke a kamara keddi sajtókonferenciáján.
"A gazdasági nacionalizmus alapvetően a protekcionizmusban nyilvánul meg" - hangsúlyozta Wuttke. Hozzátette, hogy a Coca-Cola mintegy 2,5 milliárd dollárt kínál a kínai Huiyuan Juice Group-ért, az ügylet kimenetele lakmuszpapírként fogja megmutatni Peking hozzáállását a külföldi befektetésekhez.
A China Securities Journal keddi számában megjelent cikk szerint elképzelhető, hogy kínai versenytársak lobbitevékenységbe kezdenek a kínai kormánynál annak érdekében, hogy megakadályozzák a Huiyuan Juice Group Coca-Cola általi felvásárlását.
Wuttke kihangsúlyozta, hogy egyetlen európai vállalat sem vásárolt fel jelentős kínai érdekeltségeket, a protekcionizmus a külföldi közvetlen tőkebefektetéseket (FDI) számos kulcsfontosságú szektorban akadályozza. Ezzel magyarázható, hogy a 27 tagállamból álló Európai Unió miért csak kevesebb, mint öt százalékkal részesedik a kínai FDI-ből.