2p

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egy nemzetközi felmérés eredményei szerint a fogyasztók mintegy harmada él a vásárlói panasz lehetőségével, ha a vásárolt termékkel problémája van. A vizsgált országok közül a dél-amerikai fogyasztók reklamálnak a leggyakrabban, az ázsiaiak pedig a legritkábban.

Az Ipsos Reid 23 országot vizsgáló felmérése szerint nemzetközi szinten látványos eltérések tapasztalhatók a fogyasztói tudatosságot illetően. A 23 ezer válaszadó megkérdezésével készült kutatás szerint bár a fogyasztók átlagosan 38 százaléka élt a vásárlói panaszhoz való jogával az elmúlt egy évben, de az egyes nemzeti arányok erősen eltérnek egymástól.

A vizsgált országok közül három latin-amerikai állam lakosai hajlanak leginkább arra, fogyasztói jogaikat érvényesítsék. Brazíliában a válaszadók 65, Mexikóban 56, Argentínában 49 százalékuk mondta, hogy az elmúlt egy évben reklamált, ha olyan terméket vásárolt, ami nem felelt meg az elvárásainak. Ugyanakkor, míg a latin-amerikai fogyasztók átlagosan 57 százaléka érvényesítette fogyasztói jogait, addig ez az arány az ázsiai régióban csak 30 százalék körül mozgott. A kínai és dél-koreai megkérdezettek 32, az oroszok 18, a japán fogyasztók alig 17 százaléka reklamált. Ez utóbbi arány egyébként a vizsgált 23 ország közül a legalacsonyabb.

Nemzetközi szinten is magas volt a panaszosok aránya Indiában és Csehországban, ahol a megkérdezettek 47 százaléka élt ezen jogával a vizsgált időszakban. A fejlett ipari országok közül Európában Spanyolországban és Nagy-Britanniában, a tengerentúlon Kanadában és az Egyesült Államokban éltek a legtöbben a reklamáció lehetőségével. Az elmúlt tizenkét hónapban a spanyolok 46, a britek 45, az észak-amerikaiak 44 százaléka reklamált egy-egy vásárlást követően.

A nemzetközi átlag körül mozgott a panaszosok aránya Ausztráliában, Olaszországban, Franciaországban, Svédországban, Hollandiában és Németországban is. Elmaradt viszont az átlagtól a belgák, a lengyelek, a törökök és a magyarok reklamáló kedve. Belgiumban a fogyasztók 29, Lengyelországban 26, Törökországban 22, Magyarországon csak 25 százaléka élt a vásárlói panaszhoz való jogával.

Forrás: ELTE Társadalomtudományi Kar hírlevél

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!