A piaci verseny vesztesei leginkább a vidéki napilapok és a kábeltévék voltak - derül ki a Mediagnózis legfrissebb adataiból.
A hazai reklámpiac - beleértve a médiát és az egyéb reklámfajtákat - összességében 31 százalékos növekedést könyvelhetett el tavaly 1999-hez képest. Ez több mint 226 milliárd forintos bevételt jelent. Az összesítés a listaárak alapján készült, tehát nem tartalmazza a reklámhordozó cégek által nyújtott árkedvezményeket. Az utóbbiak mértékét a nyomtatott médiában 20-25, a televíziózásban legalább 30 százalékra teszik a szakemberek. Ennyivel tehát kevesebb a valódi pénzforgalom az ismertetett adatoknál.
A legnagyobb arányban, 62 százalékkal a televíziók tudták emelni bevételeiket (több mint 127 milliárd forintra), ennél jóval szerényebb a rádiók, a folyóiratok és az országos napilapok növekedése, de így is jócskán meghaladja az inflációt. Az írott médiában azonban a vidéki napilapok nem tartottak lépést az infláció ütemével. Az elektronikus média piacán is vannak vesztesek: a kábeltévék, amelyek az 1999. évi bevételük alig egynegyedét érték el tavaly. Figyelemre méltó, hogy igen jó eredményt könyvelhet el a közterületi reklám, 50 százalékos növekedésével 2000-ben már meghaladta a vidéki napilapok összbevételét. A televíziós reklámpiacon folytatódott a közszolgálati tévé zuhanása. Az m 1 csatorna bevétele az elozo évi 86 százalékára esett vissza, és már nem érte el - listaárakon - a 10 milliárdot sem. "Elhúzott" viszont a két országos kereskedelmi adó: a TV 2 93, az RTL Klub 54 százalékkal többet söpört be a reklámköltésekbol (az elobbi reklámösszegét csaknem 70 milliárdban, az utóbbiét több mint 48 milliárdban állapították meg). Ebbol egyértelmu, hogy a tévés szektor piaci eloretörésének motorja e két csatorna, elsosorban a TV 2 volt.
A napilapok piacán változatlanul vezeto helyen áll a Népszabadság, a teljes napilappiac egyharmadánál is több, 6 milliárdot meghaladó reklámösszeggel. Növekedése azonban lelassult, csak az infláció mértékének felét érte el. A Napi Magyarországgal egyesített Magyar Nemzet csaknem megduplázta bevételét, amely a listaárak alapján már meghaladja a másfél milliárdot. További három lap jutott egymilliárdot meghaladó, de kétmilliárdot el nem éro bevételhez: a Magyar Hírlap, a Mai Nap és a Metro. Az utóbbi jelentos, 33 százalékos növekedésével szemben azonban a Magyar Hírlap egy százaléka gyakorlatilag stagnálásként értékelheto.
Reklámbevételek: széthúzódik a mezony
Kiugró eredménnyel, 62 százalékos reklámbevétel-növekedéssel zárta a tavalyi évet a hazai televíziós szektor.