2p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Renault a közeljövőben valamennyi dolgozója számára rövidített munkaidőt tervez bevezetni, bérüket azonban teljes egészében megkapnák az alkalmazottak. További elbocsátásokat nem tervez a francia autógyártó, és gyárakat sem fog bezárni cserébe az államtól kapott hárommilliárd eurós kedvezményes hitelért.

A vállalat keddi közlése szerint a rövidített munkaidő mind a 40 ezer dolgozóra vonatkozik majd a fizikai dolgozóktól az irodai alkalmazottakig. A korábban bejelentett 4 ezer fő körüli leépítést viszont végigviszik, várhatóan április végére lezárul a folyamat.

További elbocsátások viszont már nem lesznek az idén, és a francia csoport a hárommilliárd eurós hitel feltételeként azt is vállalta, hogy a hitel futamideje - öt év alatt - nem fog franciaországi gyárakat bezárni, és kényszerű elbocsátások sem lesznek - legalábbis az idén.

A vállalat vezetése március 10-én vitatja meg a szakszervezetekkel a tervezett változtatásokat. Szakszervezeti adatok szerint a dolgozók jövedelme annak ellenére csökkenni fog, hogy a rövidített munkaidőre is megilleti őket a bér, mert jövedelmük nagyjából egyhetedét kitevő prémiumot viszont nem kapnák meg.

Október végén a Renault - és a Peugeot-Citroen is - átmeneti időre már bezárta szinte valamennyi franciaországi telepét, a dolgozókat pedig "technikai munkanélküliségre" küldte.

A Renault a negyedik negyedévben 20 százalékkal csökkentette a termelését, és átmenetileg bezárta üzemeit. Flins, Douai és Le Mans gyáraiban két hétre, Sandouville, Maubeuge, Batilly és Cléon üzemeiben pedig egy hétre álltak le a munkával októberben. Külföldön a törökországi Bursában és a szlovéniai Novo Mestóban néhány napig álltak a gépsorok. A spanyolországi Valladolidban - ahol 5500 munkást foglalkoztatnak - az év vége előtt tíz napig szünetelt a gyártás.

A Renault-csoport (a Renault mellett a Dacia és a Samsung tulajdonosa és a Nissan kisebbségi részese is) - amelynek a francia állam 15 százalékos részvényese - összesen 80 ezer embert foglalkozat Európában. A vezetőség ősszel jelentette be, hogy 6 ezer munkahelyet számol fel, ebből 4900-at Franciaországban.

Hétfő óta Európa legnagyobb autóipari csoportjánál, a Volkswagennél is sokkal többen dolgoznak rövidített munkaidőben: 60 ezren a Németországban foglalkoztatott 92 ezer főből.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!