Idén karácsonykor kevesebb pénz jut vásárlásra, de ezért nem elsősorban a megszorításokat kell okolni, ahogy sokan teszik, mondta el az mfor.hu kérdésére Vámos György. Szerinte az élelmiszerárak nem várt növekedése – amely Európa-szerte érezhető - vezetett oda, hogy a reformintézkedések negatív hatását jóval erősebben érezzük, és emiatt jobban meggondoljuk, mennyit költünk ajándékokra.
Eddig évről-évre folyamatosan nőtt az átlagköltés az ünnepi időszakban, most viszont - elsősorban a fent említett okok miatt - e tekintetben nem történt változás. A Szonda Ipsos kutatócég és a Kirakat.hu termék-, ár- és bolt-összehasonlításokat kínáló portál felméréséből kiderült, hogy a felnőtt magyar lakosok legnagyobb része legfeljebb harmincezer forintot költene idén karácsonyi ajándékokra - csakúgy, mint tavaly -, míg ennél nagyobb kiadással a lakosság csupán negyede számol.
A nagyobb költés az elmúlt évben és idén is főként a 30-59 éveseket, a magasabban kvalifikáltakat, a fővárosban élőket, a magasabb társadalmi státuszúakat, valamint az internetezőket jellemzi a kutatás szerint.
Kevesebbet vásárolhatunk ugyanannyi pénzért
Vámos György becslése szerint a decemberi kiskereskedelmi forgalom a tavalyihoz hasonlóan alakul majd, vagy kis mértékben meg is haladhatja azt. Míg tavaly ez az összeg 875 milliárd forint volt, 2007-ben 880-890 milliárd forint körül alakulhat. Bár a forgalom növekedhet, a közel tíz százalékos infláció miatt valójában nagyjából ugyanannyit vagy valamennyivel kevesebb árucikket vásárolnak idén az emberek.
A december a kereskedelemben mindig a rekordok időszaka, hiszen az egész éves forgalom nagyjából negyedét ekkor bonyolítják le az üzletek. Az idei évben azonban más területen is legekről lehet beszélni, hiszen eddig még soha nem volt annyi akció az ünnepi időszakban, mint most - jelezte Vámos György.
A kereskedők nyílván látják, hogy a többség nehezebben ad ki pénzt vásárlásra, ezért ezzel a marketingfogással csábítják be a boltokba őket. A téli leárazást már csak azért is érdemes előbbre hozni, mert a magyar különösen szereti az akciókat: felmérések szerint tízből nagyjából heten keresik folyamatosan a leértékeléseket.
Az elnök cáfolta azokat a mostanában szárnyra kapott híreket, hogy az akciókkal a vásárlókat hitegetik, és azoknak nincs valóságalapjuk. Szerinte nem igaz az a vélekedés, hogy a kereskedők állandóan becsapják a vevőket, bár elvétve nyilván előfordulnak ilyen esetek.
Attól viszont óva int, hogy olyan helyeken (például piacokon) vásároljunk, ahol virágzik a feketekereskedelem. Mint mondta, igazából ez ma már költségcsökkentő módszernek sem alkalmas, hiszen az akciók miatt a hipermarketekben a legtöbb áru olcsóbban beszerezhető.
Korán vagy későn kezdtük?
Vámos György szerint idén későbbre tolódott az ünnepi vásárlás, hiszen a vékonyabb pénztárcák miatt az emberek többsége halogatta a költekezést. Várhatóan a mostani hét lesz a legerősebb, és az emberek az utolsó pillanatban rohanják majd meg a boltokat.
Ennek némileg ellentmond a Szonda Ipsos kutatása, miszerint a felnőtt magyar lakosság jellemzően (67 százalék) november-decemberben kezd készülni a karácsonyra. Ennél korábban a válaszadók mindössze hét százaléka kezd hozzá az ajándékok megvásárlásához, míg 14 százalékos azok aránya, akik az utolsó hétre hagyják mindezt. (Utóbbi egyébként inkább a férfiakra jellemző...)
A felmérés egy érdekes tényre is rávilágított: a tavalyi és a jelenlegi tapasztalatok azt mutatják, hogy az internetet használók jóval nagyobb összeget költenek ajándékokra karácsonykor, mint az internetet nem használók. Ennek valószínűsíthető oka, hogy előbbiek lényegesen több embert terveznek megajándékozni, mint a nem internetezők, illetve általában jobb anyagi körülmények között élnek.
Egyre többen ajándékoznak netről
A kutatás eredményeiből az is kiderült, hogy Magyarországon is egyre több ember vesz termékeket a világhálón keresztül: az összes megkérdezett hét százaléka vallotta ezt magáról. Az internetes vásárlók többet költenek az átlagnál (főként a 30-50 és az 50-70 ezer forintos kategóriában volt szembetűnő a jelenlétük), illetve több – átlagosan hét - embernek vásárolnak ajándékot.
Ennek fényében ellentmondásos több nagy kiskereskedelmi lánc politikája, amely nem számol a webes értékesítéssel, épp ezért nem is teszi azt lehetővé honlapján. Ezek a cégek leginkább a Magyarországon még mindig alacsony internet-penetrációval indokolják döntésüket, és azzal, hogy hazánkban még sokan nem tartják biztonságosnak a vásárlásnak ezt a módját.
Előbb-utóbb azonban valószínűleg be fogják látni, hogy bele kell vágniuk a netes üzletbe, ha nem akarnak lemaradni a versenyben. A külföldi tendenciák is ezt mutatják: egy friss nemzetközi felmérés szerint az internetkapcsolattal rendelkező dolgozóknak immár az egyharmada intézi karácsonyi bevásárlásait a világhálón.
Kovács Zita