5p

A személyes használat elterjedése után már egyre több fuvarozócég is vásárol navigációs és flottamenedzselő rendszert. A kamionokban persze egészen más eszközök működnek, mint a személyautókban, így ezek a megoldások természetesen többe is kerülnek. Az mfor.hu által megkérdezett fuvarozócégek viszont azt mondják, hogy a befektetés hamar megtérül.

 

Navigare necesse est (Mfor-montázs)

Az autós navigációs rendszerek elterjedését nem kis részben egyfajta divathullám is befolyásolta: bár a készülék valóban hasznos lehet bizonyos esetekben, sokan nem igazán használják ki előnyeit, hiszen nem utaznak rendszeresen ismeretlen vidékeken, illetve ha mégis, akkor arra egy térképpel jó előre fel tudnak készülni.

Az üzleti életben viszont fontos lehet a gyorsaság és a pontosság, ráadásul egy-egy hirtelen közbejött üzleti út esetében jól jöhetnek a navigációs rendszerek. Főleg akkor, ha a költséghatékonyság elvét szem előtt tartva egy csomó más szolgáltatást is kap a vállalkozás a pénzéért. A navigációs rendszerek ugyanis a legtöbb vállalkozás esetében nemcsak útbaigazításra szolgálnak.

"Körülbelül két éve használunk ilyen rendszert a több mint 170 járműves flottánkban" - mondta a Menedzsment Fórumnak Kolozsvári Nagy Lajos, a Horváth Rudolf Intertransport Kft. műszaki igazgatója. - "A mi berendezéseink abban különböznek az elsősorban magáncélra használt GPS navigációs rendszertől, hogy nemcsak háztól házig kísérik a sofőrt, hanem információkat adnak a teherautó állapotáról, például az üzemanyag-mennyiségről vagy a motor hőfokáról is. Ráadásul egy egyszerűen használható internetes felület segítségével az eladó pontosan követni tudja az áru útját, ami biztonsági és logisztikai szempontból is fontos a fuvar megrendelőjének" - magyarázta Kolozsvári Nagy Lajos.

Szerinte - a berendezés "felkészültségétől" függően - 130 és 330 ezer forint közötti árban mozog egy teherautó felszerelése. A befektetett összeg azonban hamar megtérül, mert - ahogy a műszaki igazgató elmondta - mióta működik a rendszer, drasztikusan csökkentek például a nemzetközi hívások miatt hagyományosan magas telefonköltségek. A berendezés révén ugyanis a sofőrök és a cég között gyakorlatilag ingyenes kommunikáció vált lehetővé.

A legfontosabbnak megtérülési tényezőnek viszont azt tartja, hogy a fuvarokért folytatott versenyben sokat számít, mennyire érzi biztonságban áruját a megrendelő. A nagy multicégek hamarosan Magyarországon is megkövetelik majd az ilyen felszerelést, így a megtérülés idejét és mértékét tulajdonképpen felesleges is számolgatni - tette hozzá Kolozsvári Nagy Lajos.

Nemcsak a nagy kamionos cégeknél, hanem a kisebb taxitársaságoknál is jól jöhetnek a navigációs és flottairányító készülékek. A budapesti Buda- és Tele5 Taxinál futó 850 autó negyven százalékában már van GPS készülék, ezeket a sofőrök magánberuházásként vásárolták meg. Maga a cég is tervezi egy flottamenedzselő rendszer üzembe helyezését - mondta az Mfor.hu-nak Dudás Zoltán, a cég igazgatója. "Egy ilyen rendszer hamarosan felválthatja az URH rádiós címkiosztást is. Jelenleg úgy működik ugyanis a fuvarvállalás, hogy a diszpécser a rádión bemondja a címet, aztán amelyik sofőr lecsap rá, az viszi el az utast. Egy ilyen irányítórendszer segítségével a diszpécser viszont láthatja, melyik autó van legközelebb az adott címhez, és azt küldi a helyszínre, hogy az utas minél gyorsabban taxiba ülhessen" - mondta el a cégvezető. Szerinte egy-másfél éven belül már ilyen módszerrel dolgozik majd cégük is.

A technológia iránt az állami szektor is érdeklődik. A Volán-társaságok az utasok tájékoztatására is használnák a helymeghatározó berendezések által közvetített információt, sőt a Magyar Postánál is azt közölték, hogy tervezik egy ilyen rendszer üzembe helyezését. "Jelenleg nincs olyan gépjárművünk, amelyben GPS-navigációs rendszert használnánk. Azonban társaságunk a közeljövőben tervezi, hogy a járműveket ezzel szerelje fel. A beruházás szakmai koncepciójának kialakítása jelenleg zajlik. A rendszert nyomkövetésre, menetlevél-előállításra használnánk, továbbá szeretnénk kiaknázni a GPS-navigáció által elérhető költségcsökkentő funkciókat, üzleti előnyöket" - közölte kérdésünkre Tomecskó Tamás, a Magyar Posta szóvivője.

"Elég nagy a fogalomzavar ezen a területen: aki először találkozik flottamenedzselő rendszerekkel, sokszor összekeveri azokat a GPS-es navigációs megoldásokkal" - véli Farkas Károly, az Icell Kft i-Fleet üzletágának igazgatója. Szerinte a legfontosabb különbség, hogy míg a navigációs készülékek a sofőrnek adnak információkat az ajánlott útirányról, addig a flottairányító eszközök a járművek "kibocsátóit", a fuvarozási cégeket tájékoztatják. "Az elmúlt két évben jelentősen emelkedett az érdeklődés a hasonló flottairányító megoldások iránt is, ám egyelőre a jelentősebb gépjárműparkkal rendelkező cégeknek csupán tíz százaléka használ ilyen rendszert - becslések szerint a teljes hazai szállítmányozási piac nem több, mint 10 százaléka" - közölte az üzletág igazgató. 

A flottamenedzselő eszközök használata azonban nemcsak azért lesz szükséges, mert a cégek csak így tudnak majd fuvart vállalni, hanem jelentős költségeket is meg lehet használatukkal takarítani. Nem csupán üzemanyagot lehet spórolni (a sofőrök nem kalandoznak el magánfuvarokra), hanem például - egy kiegészítő szoftver segítségével - egy hónap alatt optimalizálni lehet a fuvarokat, hogy minél kevesebb autó menjen üresjáratban" - emelte ki az igazgató. 

L. Nagy Gábor

Menedzsment Fórum 

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!