Ami el tud romlani, az általában el is romlik - s ebben nincs is semmi meglepő, ha azt nézzük, hogy a próbaüzem teljességgel kimaradt. Így sem a Cégbíróság dolgozói, sem az ügyvédek nem tudták élesben kipróbálni az egyórás, ultragyors cégbejegyzést – ami a gyakorlatban sokszor 2-3 napot tesz ki. Az elektronikus cégeljárás egyébként már 2005 októberétől működik. Először a kft.-k és az rt.-k bejegyzési kérelmeit lehetett elektronikus úton előterjeszteni.
A jelenlegi, július elsejétől érvényes változás lényege: egyrészt valamennyi cégforma esetén kizárólag elektronikus úton lehet benyújtani a bejegyzési és a változásbejegyzési kérelmeket, másrészt pedig az ügyfél kérheti kérelmének elbírálását egyszerűsített eljárás keretében, ami egy óra alatt történő bejegyzést (vagy elutasítást) jelent.
Menetrendszerű fennakadások
"Július elseje óta mindennap tapasztalhattunk fennakadást; múlt hét hétfőn például fél napra teljesen leállt a rendszer, az ügyfélszolgálat egyáltalán nem működött, nem kevés idegeskedést okozva ügyfélnek és alkalmazottnak egyaránt, noha a rendszert működtető Micrsosec Kft. mindent megtett a hibaelhárítás érdekében" - mondta el az mfor.hu-nak Kenesei Judit, a Cégbíróság vezetője.
Az indulás időpontja sem volt épp a legszerencsésebb dátum, miután egybeesett mind a mérlegidőszakkal, mind a TEÁOR-bejegyzésekkel, noha utóbbit végül kitolták december 31-ig.
Figyelembe véve, hogy a fővárosban mintegy 120 ezer cég még nem tett eleget az új TEÁOR-számok bejelentésének, év végén ismét nagy beadási hullám várható, ami a jelenlegi személyi és tárgyi feltételekkel a törvényi határidőn belül nehezen lesz kezelhető.
Bár elektronikus cégalapításra, illetve változásbejegyzésre már korábban is lehetőségünk nyílt, csupán az idei év májusától növekedett meg alaposan az érkezések száma, míg júniusban megháromszorozódott a kérelmek aránya. Júliusban pedig nem ritka, hogy naponta 1500 kérelem érkezik be, amit ellátni nem kis feladat, hangsúlyozta Kenesei Judit.
Persze korábban is voltak hibák az elektronikus rendszerrel, főleg vidéken, ám akkor az még opcionális volt, és messze nem kellett ennyit kapkodni.
Mindezekből az látszik, hogy a bíráknak és egyéb alkalmazottaknak nem volt elég idejük kellőképpen a rendszerre. A technikai gubancokon kívül jogértelmezési problémák is jócskán előfordultak, de az ügyfélszolgálat sem működik mindig gördülékenyen.
Csökkent az online bejegyzés díja
Jó hír viszont az ügyfeleknek, hogy jelentősen csökkentek az illetékek: a korábbi 100 ezer forint helyett jelenleg 15 ezer forintba kerül az online bejegyzés. Az ügyvédi költségek 11 és 100 ezer forint között mozognak. Egy kft. alapítása egyszerűsített eljárással például 80-100 ezer forintba kerül - irodától függően.
Az adminisztrációs terhek ezennel némiképp csökkentek, ám az Euro Barometer felmérése alapján még így is húsz százalékkal magasabbak az uniós átlagnál, a becslések alapján a GDP 6, 8 százalékát viszik el (Finnországban például ez az arány mindössze 0,6 százalék).
A két hete indult rendszerrel viszont tovább nőhet majd az életképtelen vagy fiktív cégek száma. Az új felállásban ugyanis az ügyvédekre és a közjegyzőkre nagyobb felelősség hárul a cégek életképességének ellenőrzését illetően. Persze ennek elvileg javítania kellene a minőséget, de biztos lesznek olyan jogi irodák, amelyek olcsón vállalják majd a cégalapítást.
Az Opten adatai alapján idén havonta átlagosan 13-15 ezer új jogi személy jön létre, noha ez nemcsak az egyszerűbb bejelentési rendszernek, hanem az alacsonyabb törzstőke szabálynak is köszönhető.
Simon Rita