A legnagyobb arányban, 47 százalékban - a szállítás kivételével - a szolgáltatóipari ágazatokban tevékenykedő vállalatok panaszkodtak szakemberhiányról.
A közép- és nagyvállalatok nagyjából megegyező arányban érzékelik a szakemberhiányt, míg a kisvállalatok, az 50 főnél kevesebb alkalmazottat foglalkoztató cégek kevésbé szembesülnek nehézségekkel megfelelő szakemberek felvételekor.
A jövőbeni kilátások tekintetében a felmérésben megkérdezett vállalatok kétharmada számít "közepes" vagy "súlyos" szakemberhiányra 2015-ig, 2020-ra pedig már 71 százalékuk.
A kisvállalatok 59 százaléka, a középvállalatok 66 százaléka számít nehézségekre megfelelő munkaerő, különösen szakképzett munkaerő felvételekor és 64, illetve 67 százalékuk tart a helyzet rosszabbodásától 2015-ig.
Az ötszáz főnél több alkalmazottat foglalkoztató vállalatok elsősorban az egyetemi végzettséggel rendelkező szakemberek hiányára panaszkodnak, 60 százalékos arányban. A nagyvállalatoknak mindössze 36 százaléka tapasztal jelenleg hiányt szakmunkásokban, a jövőre nézve azonban a helyzet romlására számítanak és 64 százalékuk véli úgy, hogy 2020-ban is nehézségekbe ütközik majd a megfelelő szakmunkások felvételekor.
A szakemberhiány leküzdése érdekében a vállalatok 71 százaléka szervez továbbképzést. A megkérdezetteknek közel a fele alkalmaz lojalitás erősítő eszközöket szakemberei megtartása érdekében. Olyan stratégiai eszközöket, mint az outsourcing, vállalatfelvásárlások, illetve együttműködések kialakítása, a megkérdezett vállalatok 15 százaléka vesz igénybe. A szakemberhiányt enyhítő eszközök között a felmérésben részt vevő vállalatok már megemlítették a tevékenység áthelyezését is.
MTI