3p

Bachar Najari, szír származású svájci-magyar üzletember nyerte a Zsolnay Porcelánmanufaktúra Zrt. többségi tulajdonrészének értékesítésére kiírt pályázatot - jelentette be Csizi Péter, Pécs alpolgármestere hétfőn, a baranyai megyeszékhelyen.

Az alpolgármester elmondta, hogy a Magyarországon luxusórák kereskedelmével foglalkozó befektető egyedüliként tett ajánlatot a Zsolnay 74,5 százalékos tulajdonrészének megvásárlására. Amennyiben a pécsi közgyűlés csütörtökön jóváhagyja az ajánlatot, Bachar Najari 180 millió forintot fizet a jelenleg városi tulajdonú pakettért és félmilliárd forint tőkejuttatást is nyújt a gyárnak. A kisebbségi tulajdon és az aranyrészvény a város tulajdonában marad.

Csizi Péter hozzátette: a képviselők többségének támogatása esetén már két héten belül sor kerülhet a szerződéskötésre. Az üzletembernek a vételárat az aláírást követő öt napon belül kell kifizetnie, a tőkejuttatást pedig jövő év szeptember végéig öt részletben biztosítania. Utóbbi összeghez bankgaranciát és készfizető kezességet is feltételként szabott a város.

A politikus úgy vélte: Bachar Najari ajánlata kedvező és ezáltal biztosítható a gyár hosszú távú működése, likviditási gondjainak megoldása. "A szerződés rögzíteni fogja azt is, hogy a termelés Pécsett marad, a Zsolnay működtetése csakis a baranyai megyeszékhelyen képzelhető el" - hangsúlyozta.

A Budapesten építészmérnöki diplomát szerző, több mint három évtizede Magyarországon élő és magyarul kiválóan beszélő Bachar Najari korábban az MTI-nek azt mondta, hogy a pécsi porcelángyár többségi részvénypakettjének megvásárlásával elsődleges terve a Zsolnay-porcelán régi rangjának visszaszerzése. Megjegyezte, a Zsolnay legfőbb értékének a hírnevét és a még megőrzött szakembergárdát tartja.

Szólt arról, hogy kevés igazi, eredeti és a külpiac elismerésére joggal igényt tartó terméke van Magyarországnak, a Zsolnay-porcelán viszont ilyen. Problémának nevezte, hogy partnereinek régóta nem tud megfelelő, megfizethető árú ajándékokat adni. Ezt az űrt a turizmusra is alapozva a Zsolnay-termékekkel szeretné betölteni a hazai piacon.

Elmondta: a külpiacok meghódításához jó párosításnak tartja a tulajdonában lévő, nívós termékeket készítő svájci gyárat és a jó nevű magyar terméket. Hozzátette: a jövőbeni termékfejlesztéseknek célja lenne a különleges luxusigények kiszolgálása is.

A konkrét üzleti tervvel kapcsolatban egyelőre csak annyit árult el, hogy több millió eurós nagyságrendű befektetésre kész, amennyiben sikerül megszereznie a porcelángyár 74,5 százalékát.

A vállalat többségi tulajdonrészének értékesítésére kiírt pályázat azután jelent meg, hogy Pécs elfogadta a Közgép tavaly júliusi ajánlatát, miszerint jelképes egy forintért visszaadja a Zsolnay kisebbségi részvénycsomagját.

A Közgép 2011 májusában, a Manufaktúra-Befektető Kft. megvásárlásával jutott hozzá közvetve a Zsolnay 49 százalékos tulajdonrészéhez, amellyel elsődleges szándéka a porcelángyár egyedülálló örökségének megmentése, a magyar értékek, munkahelyek megőrzése volt. Idén nyáron azonban úgy látta: ellehetetlenült a cég üzleti stratégiájának megvalósítása.

A manufaktúra átvilágítása során kiderült, hogy a gyár a vártnál is súlyosabb helyzetben van, a cég gazdálkodását a pályázati lehetőségek elmaradása és a porcelánpiac zsugorodása is nehezítette.

Csizi Péter a hétfői sajtótájékoztatón elmondta: a ma 216 embert foglalkoztató Zsolnay 2011-ben 840 millió forint árbevétel mellett 282 millió forint veszteséggel zárt, a tavalyi árbevétel 602 millió forint, a veszteség várhatóan 270 millió forint lesz.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!