5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A magyar légitársaság 300 pilótája közül hétfőn mintegy száz kapta meg a felmondólevelét, közölte a Malév pilótáinak szakszervezete, a Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesülete (Hunalpa). Az érdekképviseleti szerv hiányolja a légitársaság menedzsmentjének szakértelmét, túlzottnak tartja a vezetőség létszámát, ésszerűtlennek a takarékossági intézkedéseket, és nem látja sem a közép-, sem a hosszú távú koncepciót.

Közel-keletiek vihetik?  

A Hunalpa közleménye azt állítja, hogy a menedzsment által felkért tanácsadó cég, a Seabury úgy tett javaslatot a pilóták létszámának csökkentésére, hogy nem volt tisztában a repült óráik és a munkaidejük számítási módjával.

Mint ismert, a légitársaság még augusztus elején jelentette be, hogy - költségmegtakarítás céljából - még idén 250 aktív dolgozót elbocsát, elsősorban pilótákat és légiutas-kísérőket. A menedzsment ettől a lépéstől mintegy kétmilliárd forint megtakarítást remél.

Az elbocsátások mellett járatmegszüntetéseket és gépkivonásokat is magukban foglaló megszorító intézkedések hatvan százalékban a tartósan magas üzemanyag-árakra, harminc százalékban a világpiaci negatív gazdasági trendekből eredő visszafogott keresletre, tíz százalékban pedig a nagy iparági versenyre vezethetők vissza, közölte korábban az mfor.hu-val a társaság.

A pilóták szerint hiányzik a szakértelem

A Hunalpa viszont úgy véli: a takarékossági intézkedések ésszerűtlenek. Például a legolcsóbb földi kiszolgálók igénybevétele a repülőterken sokszor késedelmes induláshoz vezet, ami tetemes többletköltséget jelent a Malév számára.

Az érdekképviseleti szerv szerint a szakértelem hiányára vall, hogy a tranzitutasokra építő Malév megszünteti a hosszú távú (New York-i és torontói) járatait. Ezért a Budapesten átszálló utasoknak további átszállással kellene számolniuk, ami viszont a versenytársak malmára hajtja a vizet - véli a Hunalpa.

A Malév a hosszú távú járatok megszüntetését azzal indokolja, hogy azok komoly veszteséget termelnek. A pilóták szerint viszont nem megszüntetni, hanem éppen bővíteni kellene a hosszú távú járatok számát Távol-Kelet felé, és fejleszteni a légi áruszállítást ugyanebbe a régióba.

Tőkeerős befektetőt várnak

A társaság anyagi helyzetével kapcsolatban a Hunalpa megjegyezte, hogy egy tőkeerős befektető nem hitelekből finanszírozná a magyar légitársaságot. Ugyanakkor egy ilyen tulajdonos - a tőkeerejénél fogva - kezelni tudná a kerozin drasztikus drágulását, amely az egész légiipart sújtja.

A szakszervezet szerint tőkeerős befektető segítségével stabilizálni kellene a Malév helyzetét. A Hunalpa úgy tudja, hogy egy meg nem nevezett közel-keleti légitársaság érdeklődik a társaság iránt.

A privatizációs szerződés szerint egyébként a Malév 2007-es magánosítási pályázatán nyertes cég, a Borisz Abramovics érdekeltségébe tartozó AirBridge Zrt. csak a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. jóváhagyásával, a szerződés betartásával és az ahhoz szükséges garanciákkal adhatná el a Malév részvényeit. Ráadásul ezekre a magyar államnak a privatizálástól számítva öt évig elővásárlási joga van.

Összeomlik a Malév-tulaj orosz birodalma

A Malév jövőjével kapcsolatban azután merültek fel kérdések, hogy augusztus közepén világossá vált: a Borisz Abramovics érdekeltségébe tartozó AiRUnion orosz légi szövetség a csőd szélén áll. 

A legutóbbi hírek szerint az AiRUnion légiszövetség KrasAir, DAL és Szamara társaságainak működési engedélyét szeptember 30-ával felfüggesztik, majd később megvonják, de a társaságok fennmaradnak jogi személyekként. A három légitársaságot egy 2009-ben létrehozandó, nagyrészt az orosz állam tulajdonában lévő társaságba olvasztják majd be.

Vitalij Vancev, az AiRUnionnal foglalkozó válságstáb vezetője szerint Alekszandr és Borisz Abramovics formailag továbbra is részvényesek maradnak a légitársaságokban - hiszen a cégek jogi személyként nem számolják fel -, csak éppen nem foglalkoznak többet repülési tevékenységgel.   

A kormány szerint nincs Malév-ügy

Az Abramovics-birodalom összeomlásának Malév-vonatkozásaival kapcsolatban Budai Bernadett kormányszóvivő kedden közölte: azokat a szerződési feltételeket, amelyeket a Malévot privatizáló AirBridge Zrt. vállalt, és amelyek mögött fedezet is mutatkozik, a tulajdonosok teljesítik. Hozzátette: az eddigi kormányülések napirendjén semmiféle formában nem szerepelt a Malév ügye.

A magyar légitársaság korábban annyit közölt, hogy az AiRUnion anyagi nehézségei nem érintik a Malév működését. A cég szerint szeptember negyedikén a Vnyeseconombank (VEB) és az AirBridge, illetve az AirBridge és a Malév aláírta a Malév átalakításának finanszírozását szolgáló megállapodást. Ezáltal a légitársaság összesen harmincmillió euró forráshoz jut.

Ennek a pénzügyi forrásnak a biztosításával az AirBridge Zrt. teljesítette a 2007. február 23-án kelt privatizációs szerződésben vállalt teljes pénzügyi kötelezettségét, közölte a Malév.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!