A Századvég utalt arra, hogy a turisztikai ágazatból érkező kiváló hírek ellenére a laikusok és a turizmus szakértői közül is többen aggodalmukat fejezték ki a menekültválság következményeivel kapcsolatban.
Csakhogy a Magyarországra látogatók nagy része a közösségi médiából szerzi utazás előtti információit, a már itt tartózkodó turisták pedig nemigen szembesülnek a migránsok problémájával. A nemzetközi sajtó híreinek lemondott hotelszobákra és lassuló GDP-re való konvertálása inkább a pánikkeltés kategóriájába tartozik.
A menekültválság hírei mellett szinte elsikkadtak az elmúlt hetek turizmussal kapcsolatos pozitív adatai. Ezek között említetésre méltó az UNWTO (United Nations World Tourism Organization) legfrissebb statisztikája, amely szerint Magyarország a nemzetközi turizmus növekedésében világviszonylatban a második helyet szerezte meg az idei év első felében. Nemrég jelentek meg az adatok a szállodák árbevételének jelentős növekedéséről, júliusban pedig először lépte át az egymilliót a ferihegyi repülőtér forgalma.
A Századvég szerint egyértelmű a kapcsolat a turizmus fejlődése és a gazdasági növekedés között, amit jól mutat, hogy az előző év azonos időszakához képest júliusban 12 százalékkal nőtt a külföldiek által eltöltött vendégéjszakák száma, 4,7 százalékkal javult a szállodák szobakihasználtsága, csaknem 20 százalékkal bővült a szállásdíjból és 12 százalékkal a vendéglátásból származó jövedelem. A félelem leginkább abból adódik, hogy ha Magyarország negatív fényben tűnik fel a külföldi médiában, akkor ez a növekedés meg fog torpanni.
A turizmus tendenciáinak előrejelzése nagyon összetett feladat, mert az egyéni motivációk közül még a negatívak is közrejátszhatnak abban, hogy a turista mégis az utazás mellett dönt. Ezt szokták katasztrófaturizmusnak nevezni.
Szerintük ennek ellenére nem szabad figyelmen kívül hagyni az országszintű turizmuspromóció fontosságát. Az a tény, hogy a Turizmus Zrt. imázsfilmje a Turisztikai Világszervezet versenyén a legjobb európai spot díját nyerte el, jól mutatja, hogy az állami oldal mindent meg is próbál ezen a területen. A Századvég ugyanakkor arra is figyelmeztetett, hogy az idelátogató turisták már alaposan tájékozódnak a közösségi oldalakon, ezen a területen pedig szinte mérhetetlen az országpromóció eredménye. Itt a személyes tapasztalatok megosztása a döntő, ez viszont azért nem ad komoly okot az aggodalomra, mert a menekültválsággal kapcsolatos problémákkal a már Magyarországon szabadidejüket töltő turisták nem találkoznak közvetlenül.
MTI